یکی از مشکلاتی که خیاطان حرفه ای با آن مواجه هستند، انتخاب پارچه های نامناسب برای دوخت لباس مجلسی توسط مشتریان است. بسیاری اوقات پارچه هایی که مشتریان برای لباس مجلسی به شما تحویل می دهند، با مدل لباس و کاربری آن مطابقت ندارد. اگر شما هم با این موضوع دست به گریبان هستید، پیشنهاد می کنیم که انواع پارچه مناسب برای لباس مجلسی را بشناسید و آن ها را برای دوخت لباس شب به مشتری پیشنهاد کنید. در این مطلب از هنرمادر با تعدادی از این پارچه ها آشنا خواهید شد.

پارچه های مجلسی چه ویژگی هایی دارند؟

یکی از باورهای غلطی که درباره خیاطی حرفه ای وجود دارد، این است که خیاط باید بتواند با همه پارچه ها، انواع لباس ها را بدوزد. درست است که هماهنگی لباس و پارچه به مهارت زیادی نیاز دارد، اما نباید فراموش کرد که هر پارچه کاربری خاص خود را دارد و با ویژگی هایی تعریف شده است. اولین آموزش هایی که در یک آموزشگاه خیاطی به هنرجویان منتقل می شود، شناخت پارچه های مختلف و نوع کاربری آن هاست.

پارچه های مناسب لباس مجلسی باید جلوه ای منحصر به فرد داشته باشند. این پارچه ها اغلب سنگین تر هستند و این ویژگی باعث می شود که در نهایت نمای لباس، کمی رسمی تر به نظر برسد.

از طرفی انتخاب پارچه برای دوخت لباس مجلسی می تواند رابطه مستقیمی با ترندهای روز داشته باشد. با این حال باید دقت کنید که ترندهای پارچه ممکن است زودگذر باشند و در نتیجه نتوانید بارها لباس خود را در مجالس بپوشید. شناخت انواع پارچه برای لباس شب به شما کمک می کند که در انتخاب خود هوشمندانه و با سلیقه بیشتری عمل کنید.

پارچه های مناسب برای لباس شب

انواع پارچه مجلسی مناسب برای پیراهن و لباس شب

پیراهن مجلسی می تواند با توجه به سلیقه فرد و نوع کاربری (مجلس عروسی، تولد و مهمانی) ویژگی های متفاوتی داشته باشد. با این حال همگی در یک ویژگی مشترک هستند. همه پیراهن های شب نمایی تقریبا رسمی دارند و معمولا برای دوخت آن ها از پارچه هایی استفاده می شود که قوام بیشتری دارند.

1- پارچه ساتن، پرطرفدارترین پارچه برای لباس مجلسی

اولین انتخاب اغلب افراد برای دوخت لباس مجلسی، انواع پارچه ساتن است. این پارچه می تواند با سطح براق و قوام مناسب خود، حس لوکس بودن و شیک پوشی را منتقل کند. به همین دلیل است که یک انتخاب مناسب برای دوخت پیراهن شب هستند. ساتن کیفیت ها و قیمت های متفاوتی دارد. اگر در مراسم از بستگان درجه اول هستید یا مهمانی شما بسیار رسمی است، بهتر است از ساتن آنتیک استفاده کنید. سطح این ساتن مات است و قیمت بالاتری نیز دارد.

2- پرچه ارگانزا، حریر شیشه ای برای ساده پسندان

این پارچه یکی از سبک ترین پارچه های مناسب برای لباس مجلسی است سطح شیشه ای پارچه آن را از دیگر پارچه های مجلسی متمایز کرده است. اما به دلیل همین ویژگی نمی توان به تنهایی از آن برای دوخت لباس مجلسی استفاده کرد. این پارچه را می توان با انواع آستری ساتن به یک پیراهن زیبا تبدیل کرد. از طرفی یکی از مهم ترین کاربردهای آن، تزئین لباس است. برای مثال از این پارچه شفاف برای دوخت انواع آستین لباس شب استفاده می شود.

پارچه ارگانزا مناسب برای تزئینات لباس مهمانی

3- مخمل، پارچه لوکس برای سلیقه های خاص

پارچه مخمل یکی از انواع مناسب پارچه برای لباس مجلسی است که به دلیل بافت متراکم و کرکی، نمایی متفاوت دارد. این پارچه را بیشتر برای لباس های مجلسی مناسب زمستان و بهار معرفی می کنند. پارچه مخمل به دلیل شکل خاص و منحصر به فردش در دسته پارچه های لوکس و گران قیمت قرار دارد و انتخاب مناسبی برای سلیقه های خاص در مراسم های فصل سرما است.

4- گیپور و دانتل، مناسب ترین پارچه های کارشده برای لباس شب

اگر لباس های کار شده را دوست دارید اما نمی خواهید با پارچه های سنگ دوزی شده به وزن لباس اضافه کنید، استفاده از پارچه های گیپور و دانتل پیشنهاد ما به شما است. این پارچه های نازک با طرح های منحصر به فرد، زیبایی دو چندانی به لباس مجلسی می دهند. تا جایی که برای آموزش دوخت لباس عروس نیز نباید از پارچه دانتل به عنوان خرج کار غافل شوید.

5- پارچه ژاکارد، زیبایی در تار و پود پارچه

طرح های متنوعی که روی پارچه ژاکارد می بینید، برخلاف دیگر پارچه های کار شده، همزمان با بافت پارچه و توسط دستگاه صورت گرفته است. این پارچه ها ضخامت های متفاوتی دارند و می توانند با طرح های مختلف و زیبای خود یک انتخاب مناسب برای لباس مهمانی باشند.

پارچه ژاکارد بهترین پارچه برای پیراهن های کلاسیک

6- حریر، پارچه مجلسی مناسب برای افراد چاق

پارچه حریر آن قدر محبوب است که نیازی به معرفی ندارد. با انتخاب این پارچه دستتان برای انتخاب مدل باز است. از طرفی حریر یک پارچه مناسب برای افرادی با وزن بالاست. پیراهن های بلند حریر و یک رنگ می تواند شما را لاغرتر جلوه دهد.

پارچه های مجلسی براق؛ با این پارچه ها دیده شوید

اگر لباس های مجلسی متفاوت و خاص را به لباس های ساده ترجیح می دهید، بهتر است پارچه های مجلسی براق را برای لباس شب انتخاب کنید. تنها چیزی که باید به آن توجه کنید، این است که ممکن است پارچه های براق با تغییر ترندها محبوبیت خود را از دست بدهند. با بعضی از این پارچه ها آشنا شوید.

1- پارچه لمه، ترند سال 2020 برای لباس مجلسی

حدود دو سال است که پارچه های لمه به محبوب ترین انتخاب در بازار تبدیل شده اند. این پارچه علاوه بر درخشش بالا به دلیل حالت ریزشی که در لباس ایجاد می کنند، محبوب شده و از آن برای دوخت انواع لباس شب مانند پیراهن استفاده می شود.

2- پارچه شنی، پارچه شیک برای اقوام درجه یک در عروسی

پارچه شنی یکی از پارچه های براقی است که کمتر تحت تاثیر تغییرات مد قرار می گیرد و اغلب می توان آن را برای دوخت لباس مجلسی استفاده کرد. این پارچه به دلیل ذرات اکلیل، جلوه ای لوکس دارد و بهترین انتخاب برای مراسم عروسی اقوام درجه اول است.

پارچه شنی مناسب پیراهن عروسی

3- پارچه دیسکو، جوان ترها بخوانند

دیسکو را نمی توان یک پارچه مناسب برای مراسم های بسیار رسمی دانست. از این پارچه اغلب برای دوخت پیراهن های مهمانی استفاده می شود و به دلیل درخشش خاصش، بیشتر مورد توجه افراد کم سن و سال است. با این حال پیراهن های مجلسی با پارچه دیسکو، تن خور زیبایی دارند و یک استایل خاص و متفاوت بری شما می سازند.

با شناخت پارچه های مختلف می توانید بهترین و کاربردی ترین پارچه را برای مدل لباس خود انتخاب کنید. ما در آموزشگاه خیاطی هنرمادر کنار شما هستیم تا علاوه بر آموزش خیاطی به روش های ساده، همه فوت و فن های خیاطی را به شما بیاموزیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره  22206719-021 تماس بگیرید.