رسم الگو اولین و مهم‌ترین مسئله در خیاطی است. همین که شخصی قصد یادگرفتن و آموزش خیاطی را پیدا می‌کند باید خودش را برای رسم کردن الگوی لباس‌ها هم آماده کند چرا که اساس و بنای اصلی هر آموزش خیاطی، رسم الگو است و به عبارتی لباسی که بدون الگو دوخته شده باشد، از نظر تخصصی دوخت اصولی ندارد. یکی از ساده‌ترین انواع الگوها که به واسطه آن دست خیاط‌ها برای الگو کشی راه می‎‌افتد، رسم الگوی دامن است. رسم الگوی دامن به نسبت سایر لباس‌ها سادگی بیشتری دارد به همین دلیل عمیق یاد گرفتن این الگو می‌تواند شما را در ترسیم الگوی سایر لباس‌ها هم کمک کند. در ادامه همراه ما باشید تا در مورد رسم الگوی دامن، پایه ای‌ترین الگوی آموزش خیاطی با شما صحبت کنیم.

اندازه گیری اصولی، یک قدم قبل از رسم الگوی دامن

رسم الگوی لباس بدون اندازه گیری‌های اصولی معنایی ندارد به همین دلیل قبل از اینکه بخواهیم کاغذ الگو را روی میز پهن کنیم باید اندازه گیری‌های دقیق خود را تکمیل کنیم. به عنوان مثال برای رسم الگوی دامن یک شخص معمولی نیاز به اندازه‌های زیر داریم.

  • اندازه دور کمر
  • اندازه دور باسن بزرگ
  • اندازه دور باسن کوچک
  • قد دامن
  • قد تا زمین

پس از یادداشت کردن اندازه‌های نامبرده در بالا، همگی اندازه‌ها را برای رسم الگو تقسیم بر 2 کرده و به ازای هر عدد به دست آمده 1 الی 2 سانتی متر آزادی منظور می‌کنیم.

توجه داشته باشید که به غیر از باسن بزرگ برای همه اندازه گیری‌ها باید تنها آزادی یک سانتی متر منظور کنید اما برای باسن بزرگ (بستگی به عدد به دست آمده) می‌توانید آزادی 2 سانتی متر را نیز در نظر داشته باشید. البته ما در مقاله آموزش اندازه گیری دامن، فرایند و مراحل دقیق اندازه گیری را برای شما توضیح داده ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری هر چه دقیق تر مراحل اندازه گیری حتما این مقاله را مطالعه کنید.

آموزش اندازه گیری اولیه دامن

مهم‌ترین نکات رسم الگوی دامن که باید به آن توجه کنید

حالا پس از اندازه گیری دقیق اندام، کاغذ الگو را روی میز کار پهن می‌کنیم. برای بالا بردن دقت کار در رسم الگو پیشنهاد می‌کنیم حتما با چسب نواری چهار طرف کاغذ الگو را به میز بچسبانید تا کاغذ الگو حین کار سر نخورد.

یکی دیگر از نکاتی هم که در حین رسم الگو باید به آن توجه کنید این است که از خودکار نازک مثل روان نویس و یا مداد برای رسم الگو استفاده کنید. الگو کشی با ماژیک و یا قلم‌های ضخیم از دقت اندازه گیری کم می‌کند و باعث می‌شود الگوی رسم شده آزادی مناسبی را ایجاد نکرده باشد.

حالا که در مورد نکات مهم الگو کشی صحبت کردیم، بد نیست به این مورد مهم هم اشاره کنیم که در هنگام برش الگو حتما از یک قیچی تیز استفاده کنید و خطوط را دقیقا به همان شکل که ترسیم شده است و از سر خط رسم شده ببرید تا اندازه گیری‌ها و مقداری که برای آزادی منظور کرده اید سر جای خودش باقی بماند.

البته ما تمام این نکات را در دوره آموزش الگوسازی و برشکازی به شما ارائه خواهیم کرد. در صورتیکه به این دوره علاقه دارید می‌توانید در دوره جدید این کلاس ثبت نام کنید.

رسم الگو با ترسیم قد دامن به روی کاغذ الگو

حالا زمانش رسیده که اندازه‌های بررسی شده را روی کاغذ الگو ترسیم کنید و یک الگوی دامن دقیق داشته باشید. کافیه که مطابق با ویدئویی که در ابتدای مقاله قرار گرفته شده خطوط را ترسیم کرده و نقاط مد نظر را با اعداد شماره گذاری کنید. توجه داشته باشید که از همگی مراحل به خوبی پیروی کنید تا در انتها بتوانید الگوی دقیق تری داشته باشید.

اگر به رسم الگوی دامن و دوخت آن علاقه دارید، می‌توانید با شرکت در دوره آموزشی نازک دوزی زنانه شرکت کنید و بیش از 10 مدل دامن جذاب را آموزش ببینید.

به دست آوردن کادر دامن در الگو کشی

پس از اینکه برخورد خطوط را به یکدیگر متصل کردید، کافی است که به مستطیل به دست آمده توجه کنیم. در خیاطی و الگو کشی به این مستطیل، کادر دامن گفته می‌شود.

کادر دامن در اصل یک مستطیلی است که طول آن را قد دامن نامیده، عرض کادر دامن هم یک دوم باسن بزرگ بعلاوه یک تا دو سانتی متر آزادی دارد.

وقتی کادر دامن خود را به دست آوردید، تا حد زیادی مراحل الگو کشی را با موفقیت به نیمه رسانده اند. از اینجا به بعد کافی است برای رسم پنس‌های دامن هم اقدام کنید.

کادر دامن در الگو کشی دامن

به دست آوردن خط پهلو در الگوی دامن

برای به دست آوردن خط پهلو، از خط کمر تا خط باسن بزرگ نقاط را با پرگار به نسبت اندازه گیری‌های مشخص شده علامتگذاری کرده و شماره گذاری می‌کنیم. در اینجا تفاوت بین کمر و باسن را هم به دست آورده و عدد محاسبه شده را به عنوان ساسون یا پنس انتخاب می‌کنیم تا بتوانیم کمر و باسن را به اندازه خودشان داشته باشیم. برای اطلاع دقیق‌تر در مورد رسم الگوی پنس‌ها می‌توانید مقاله مرتبط با آن به نام آموزش رسم الگوی دو پنس را مطالعه کنید.

رسم الگوی پنس و ساسون‌های دامن

برای به دست آوردن الگوی پنس به روش مولر، اگر تفاوت کمر و باسن تا 12 سانتی متر باشد، مقدار تفاوت را ابتدا نصف کرده، یک سانتی متر را به یکی از یک دوم‌ها اضافه می‌کنیم و آن را برای پهلوها منظور می‌کنیم. از یک دوم دیگری هم یک سانتی متر کم کرده و آن را برای پنس پیش یا پهلو استفاده می‌کنیم.

آموزش برش الگوی دامن

ما در این مقاله شما را با مراحل دقیق رسم الگوی دامن آشنا کردیم. توجه داشته باشید خیلی از نکات ارائه شده در این مقاله و همچنین در دو ویدئو ارائه شده می‌تواند راهنمای مناسبی برای الگو کشی پیراهن، شومیز و حتی شلوار باشد. پس نکات ارائه شده را به خوبی بیاموزید تا در انتها بتوانید به خوبی از بس رسم الگوهای خود بربیایید.

در انتها منتظر نظرات و سوالات ارزشمند شما در بخش کامنت‌ها هستیم.