دامن نیم کلوش یکی از پرطرفدارترین مدل دامن‌هایی است که بیشتر خانم‌ها را مجذوب خود می‌کند. این نوع دامن به جهت طراحی جذابی که دارد برای هر نوع اندامی مناسب است و خانم‌های چاق، لاغر و تو پر به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.
دوخت دامن کلوش مانند سایر انواع دامن‌ها دردسر و دشواری خاصی ندارد. کافی است که به کمک آموزشگاه خیاطی هنر مادر مطالب آموزشی ما را دنبال کنید تا به راحتی و با مهارت و استعداد خیاطی که دارید بتوانید این نوع دامن را بدوزید و از دوخت لباس خود نهایت لذت را ببرید. در ادامه همراه آموزشگاه خیاطی هنر مادر باشید تا در مورد دوخت دامن نیم کلوش بیشتر با شما صحبت کنیم.

فرق دامن نیم کلوش و کلوش در چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ اصل ماجرا یعنی آموزش خیاطی دامن و رسم الگوی دامن نیم کلوش برویم، بهتر است تا در مورد تفاوت دو نوع دامن کلوش و نیم کلوش با هم صحبت کنیم.
در حالت کلی دامن کلوش به دامنی گفته می‌شود که از یک دایره بزرگ تشکیل شده است. این در حالی است که دامن‌های نیم کلوش به صورت نیم دایره هستند و مانند دامن‌های کلوش حالت نیم دایره ای ندارند.
توجه داشته باشید که اگر شما خیاط نیستید و دوست دارید خیلی سریع و راحت تفاوت این دو نوع دامن را پیدا کنید، کافی است که به چین و گشادی پایین دامن توجه کنید. اگر چین‌های دامن خیلی پر بود و لابه لای گشادی دامن گم شده بود، شک نکنید که این دامن از نوع کلوش است. اما از قوس دامن کمتر و چین‌های آن کمتر دیده می‌شد، می‌توان این دامن را به عنوان دامن نیم کلوش دانست.

تفاوت الگوی دامن نیم کلوش و دامن کلوش

برای دوخت دامن نیم کلوش چقدر پارچه نیاز است؟

برای دوخت دامن نیم کلوش تنها کافی است به اندازه قد دامن و ده سانتی متر بیشتر پارچه تهیه کنیم. در این صورت شما هم به اندازه قد دامن پارچه دارید و علاوه بر آن می‌توانید فضای آزادی برای دوخت دامن را داشته باشید. در نظر داشته باشید که با توجه به اینکه دامن کلوش و نیم‌کلوش الگوی دایره‌ای و نیم‌دایره‌ای دارد، امکان اضافه کردن پارچه در صورت کم آمدن قد پارچه وجود ندارد پس هنگام دوخت و اندازه‎‌گیری پارچه نهایت دقت و تمرکز خود را داشته باشید تا بعد دچار مشکل نشوید.

رسم الگوی دامن نیم کلوش با کمک الگوی یک سوم کمر

برای الگوی دامن نیم کلوش می‌توانید از فرمول یک سوم کمر منهای دو سانتی متر استفاده کنید و الگو را رسم کنید. در این فرمول سایر موارد مطابق با استانداردهای آموزش اندازه گیری دامن شکل می‌گیرد و برای رسم الگوی آن باید دو خط عمود بر هم رسم کنید و خط تلاقی را نقطه 1 بنامید.

رسم خط یک سوم کمر از دامن نیم کلوش

حالا از نقطه 1 یک خط عمود به اندازه یک سوم  کمر منهای دو سانتی متر رسم کرده، عدد به دست آمده را از نقطه 1 تا انتها جدا می‌کنیم. به عنوان مثال اگر عدد به دست آمده 22 است. خط 1 را 22 سانت 22 سانت جداکرده و علامت گذاری می‌کنیم.  پس از اتمام خط کشی‌ها، فاصله نقطه اول تا نقطه دوم را پرگار می‌کنیم.

فضای دور ریز را در حین رسم الگوی دامن را به دست آورید

یکی از نکاتی که در حین رسم الگو باید به آن توجه کنید، ایجاد فضای دور ریز است. فضای دورریز زمانی به دست می‌آید که نقاط به دست آمده را به همدیگر وصل کنید. پس از پرگار کشی فضای ایجاد شده که یک دوم کمر است را نقطه دور ریز می‌نامیم که در نهایت یک الگوی دایره ای برای ما ایجاد می‌کند.

رسم خط پایین دامن از نقطه دوم

حالا از نقطه پایین دامن، قد دامن را جدا کرده، نقطه 1 تا 3 را اندازه گیری کرده و در نهایت برای رسم خط پایین دامن، نقطه 3 تا نقطه 2A را پرگار می‌کنیم. به این صورت به راحتی خط پایین دامن به دست می‌آید. در این شرایط علاوه بر به دست آمدن خط پایین دامن، خط پهلوی پیش و خط پهلوی پشت را هم به راحتی به دست آورده‌ایم.

به دست آوردن خط پهلو در الگوی دامن نیم دایزه ای

به دست آوردن خط راستای دامن

برای رسم راستا هم، موازی خط افق و بعد موازی خط عمود نقاطی را در نظر گرفته و به هم وصل می‌کنیم. توجه کنید که هر تکه از دامن راستای خودش را خواهد داشت و برای رسم الگوی سایر مدل‌های دامن این نکته مهم را در نظر داشته باشید.

چطور از ریزش پارچه دامن نیم کلوش جلوگیری کنیم؟

یکی از نکات مهمی که هنگام پوشیدن دامن‌های نیم کلوش به چشم می‌آید، ریزش بیش از حد پارچه است. برای رفع این مشکل کافی است که بر حسب مقدار ریزش پارچه که می‌تواند بین 1 تا 5 سانتی متر باشد از خط پهلو این مقدار را بالا رفته و از عدد 15 تا 20 سانتی پهلو را به صفر می‌رسانیم.

در این صورت تا حد زیادی به پا صاف کن یا کنترل کردن پای دامن تا حد زیادی نخواهیم داشت و دامن نیم کلوش ما ریزش خیلی زیادی نخواهد داشت.

به دست آوردن خط راستا در دامن نیم کلوش

آموزش دوخت دامن نیم کلوش در دوره آموزش نازک دوزی زنانه

ما در این مقاله نحوه الگو کشی دامن نیم کلوش را به شما آموزش دادیم که بسیار ساده و راحت است. اما همانطور که می‌دانید، خیاطی یک مهارت است و رسم ساده ترین الگوها نیز نیاز به مهارت و تخصص دارد. به همین جهت به شما پیشنهاد می‌کنیم تا برای آشنایی با الگوهای ساده دامن و همچنین نحوه دوخت تمیز هر کدام از آن‌ها، در دوره آموزشی نازک دوز زنانه شرکت کنید تا علاوه بر یادگیری اصول اولیه خیاطی بتوانید انواع و اقسام دامن های جذاب و زیبا را برای دوخت ساده در منزل یاد بگیرید.