دامن‌های کوتاه مدل‌ها و انواع بسیار متفاوت و جذابی دارند. بیشتر خانم‌ها از مدل دامن های کوتاه برای مجالس زنانه و به عنوان لباس شب استفاده می‌کنند اما این دامن های کوتاه با توجه به نوع متفاوت اندام های زنانه مدل های متفاوتی دارد. یکی از این مدل دامن های جذاب کوتاه، «دامن خمره‌ای» نام دارد. دامن خمره‌ای دامنی است که در لبه پایینی پای دامن جذب بدن می‌شود. این نوع دامن برای بهتر نشان دادن پایین تنه مناسب است. اگر دوخت این دامن جذاب برای شما هم هیجان انگیز است در ادامه همراه آموزشگاه خیاطی هنرمادر باشید تا در مورد رسم الگوی این دامن زیبا با شما صحبت کنیم.

مرحله اول، الگوی اساس پایه دامن را آماده کنید

اولین کاری که برای رسم الگوی دامن خمره ای باید انجام دهید این است که الگوهای از پیش تعیین شده دامن را روی میز کار آماده کنید. آماده کردن الگوهای از پیش تعیین شده علاوه بر این در زمان شما صرفه جویی می‌کند باعث می‌شود تا شما بتوانید برای رسم الگوی دامن‌های مدل دار، زمان کمتری را صرف کنید.

دوخت دامن خمره ای بدون الگو

هیچ لباس و یا حتی دامنی بدون الگو دوخته نمی شود پس اصلا این مقاله را با این تصور مطالعه نکنید که قرار است دوخت دامن را بدون رسم الگو یاد بگیرید. پیشنهاد می‌کنم برای درک بهتر الگوها در دوره آموزش الگوسازی و برشکاری شرکت کنید تا درک رسم الگوها قبل از برش کار برای شما راحت تر باشد.

حواستان به قد دامن خمره ای باشد، از همان اول قد را کوتاه نکنید

در دامن‌های خمره ای پایین دامن از اندازه واقعی کمی کوچکتر است. به همین منظور بهتر این است که مقدار جدا شده را اندازه 60 سانتی متر در نظر بگیرید به این صورت پس از اندازه گیری الگو می‌توانید اندازه دامن را کوتاه تر کنید.

الگوی دامن خمره ای با چاک پیلی

عدد جدا شده را به نسبت اندازه باسن بزرگ محاسبه کنید

از نقطه 8 پایه دامن بسته به باسن افراد عدد جداشده را اندازه گیری می‌کنیم. توجه داشته باشید که برای اندازه گیری خط جداشده کار حتما بایستی به اندازه باسن افراد توجع داشته باشید هر چه باسن بزرگ تر باشد عدد جدا شده باید کوچکتر باشد البته عدد 2 تا 5 سانتی متر برای یک فرد معمولی کاملا مناسب است. به این حالت پایه دامن کمی تنگ از اندازه واقعی شده و حالت خمره ای پیدا می‌کند.

چاک پیلی یا چاک ساده برای دامن‌های خمره ای

یکی از معضلات بزرگ دامن‌های خمره ای این است که راه رفتن را کمی مشکل می‌کند. با توجه به اینکه پایین دامن خمره ای تنگ تر از حالت معمولی است بهترین روش برای راه رفتن و راحتی بیشتر این است که پشت دامن چاک داشته باشد.

بهترین مدل چاک برای دامن خمره ای، چاک پیلی و چاک ساده است. حالا این دو مدل چاک چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ چاک پیلی به نوع چاکی گفته می‌شود که فضای آزاد بین پا و پارچه وجود ندارد و پوشیدگی بیشتری به نسبت چاک ساده دارد. اما چاک ساده یک برش ساده است و پا از میان چاک کاملا نمایان و مشخص است.

چاک پیلی یا چاک ساده دامن

فضای زاپاس را در الگوی دامن خمره ای در نظر بگیرید

همیشه در الگوی دامن پیلی دار باید فضای زاپاس داخل را در نظر بگیرید. هر چه دامن گشادتر این میزان کمتر و هر چه دامن تنگ تر این زاپاس داخل را باید بیشتر در نظر بگیرید. حتما هم این نکته را مدنظر داشته باشید که فضای زاپاس را روی الگو قرار دهید تا در حین دوخت دامن دچار دردسر نشوید.

ایجاد فضای زاپاس در دامن خمره ای

دامن خمره ای مناسب چه اندامی است؟

حالا که آموزش خیاطی در مورد رسم الگوی دامن خمره ای صحبت کردیم، بهتر است تا در مورد این نکته هم حرف بزنیم که اصلا این دامن برای چه افرادی مناسب است؟

با توجه به اینکه دامن خمره ای برای بهتر نشان دادن اندام پایین تنه به حساب می‌آید. پس طبیعتا این نوع دامن برای گروه افرادی که پایین تنه درشتی دارند، مناسب نیست. در حالت کلی دامن خمره ای برای افرادی مناسب است که پایین تنه، باسن و ران‌های متوسطی دارند تا به این حالت اندامشان جذاب تر نشان داده شود.

آیا عیوب اندامی با پوشیدن دامن خمره ای بر طرف می شود؟

یکی از سوالات مهمی که برای پوشیدن انواع دامن‌ها از خیاط‌ها پرسیده می‌شود این است که آیا عیوب اندامی با پوشیدن این نوع دامن‌ها رفع می‌شود یا خیر؟ توجه داشته باشید که دامن خمره ای با توجه به فرم خاصی که به پاها می‌دهد نمی‌تواند عیوب اندامی افراد درشت اندام را بپوشاند در صورتیکه این دامن برای آن دسته اندام‌های لاغر و استخوانی که دوست دارند درشت تر دیده شوند بسیار مناسب است.

این دامن پایین تنه را پرتر نشان می‌دهد و به همین دلیل افرادی که باسن و ران‌های کوچکی دارند می‌توانند با پوشیدن این دامن پایین تنه خود را پر از اندازه واقعی نشان دهند در صورتیکه این عمل برای افراد توپر نتیجه برعکس دارد و موجب می‌شود که اندام شخص چاق تر از آنچه که واقعا هست دیده شود.

روش برش دامن خمره ای روی پارچه

برای برش دامن خمره ای روی پارچه تنها کافی است الگوی دقیقی که در ویدئو هم در موردش توضیح داده شد را روی پارچه قرار دهید و مطابق با آن برشکاری را به سرانجام برسانید. فقط حتما حواستان باشد که فضای زاپاس را روی پارچه هم مدنظر داشته باشید و پس از برش کامل نسبت به کوتاه یا بلندی دامن خود اقدام کنید و تصمیم نهایی را بگیرید.

ما در این مقاله در مورد رسم الگوی دامن خمره ای و روش دوخت آن و همچنین اندام شناسی در هنگام پوشیدن این نوع دامن صحبت کردیم حالا نوبت شماست که دست به قیچی شوید و این دامن جذاب را برای خود و خانواده تان بدوزید. توجه داشته باشید که این دامن در کارگاه نازک دوزی زنانه به صورت کامل و با جزئیات آموزش داده می‌شود. علاوه بر این نکته در این کارگاه شما می‌توانید بیش از 10 مدل دامن، شومیز و مانتو را آموزش ببینید و به راحتی به اندازه تن خودتان لباس‌های زیبا و هنرمندانه بدوزید.