یکی از رایج ترین سوالاتی که افراد تازه وارد به هنر خیاطی می پرسند این است که خیاطی را با چه متدی یاد بگیرند. آن ها می خواهند بداند که بهترین روش خیاطی کدام است. این در صورتی است که اگر نگاهی به کار خیاطان ماهر در این حوزه بیاندازید متوجه خواهید شد که افراد حرفه ای در این حوزه با توجه به دانشی که دارند هر کدام از شیوه مخصوص به خود استفاده می کنند. امروز می خواهیم انواع متدهای خیاطی را بررسی کنیم و ببینیم بهترین روش آموزش خیاطی برای هر فرد کدام است.

انواع متدهای رایج خیاطی کدامند؟

روش های مختلفی در آموزش خیاطی به کار برده می شود که هر کدام از آن ها می توانند با توجه به نوع کاربرد و توانایی فرد هنرمند بهترین روش به حساب بیایند. در ادامه رایج ترین روش های خیاطی کاربردی در ایران را بررسی می کنیم.

خیاطی با متد مولر

خیاطی با روش مولر

متد مولر در واقع بر گرفته از خیاطی آلمانی است. از آنجایی که اندام و سایز بدن ایرانی ها و آلمانی ها شبیه به یکدیگر هستند این روش یکی از بهترین روش های کاربردی در آموزشگاه های خیاطی و دانشگاه های ایران است. روش مولر بسیار دقیق است و در عین حال برای افرادی که قصد یادگیری خیاطی را دارند بسیار ساده و کاربردی است. در روش خیاطی با اسلوب مولر، ابتدای کار الگو های مختلفی رسم می شود که در نتیجه یک دوخت بی نقص را به همراه دارد.

پیچیدگی های روش مولر نسبت به دیگر متدهای خیاطی کمتر بوده و معمولا هنرآموزان احساس راحتی بیشتری با آن دارند.

خیاطی با متد گرلاوین

روش گرلاویین یکی از قدیمی ترین متد های خیاطی است که در آن تمامی قسمت های بدن سایز می شود. معمولا گرلاوین جزو روش های پیچیده اما دقیق به حساب می آید که پیشنهاد می شود کسانی که می خواهند لباس را فیت اندام فرد بدوزند از آن استفاده کنند. زیرا نتیجه حاصل از دوخت این روش کاملا روی اندام فرد می نشیند. روش گرلاوین برای مانتو دوزی و حتی نازک دوزی زنانه بسیار ایده آل است.

خیاطی با متد گرلاوین و متریک

خیاطی به روش متریک

احتمالا تا به حال شما هم تجربه سفارش دوخت لباس به صورت آنلاین را دشته اید که در آن فرد خیاط صرفا سایز لباس شما را پرسیده و برایتان یک لباس دوخته است؛ این دقیقا همان روش متریک است. متد متریک فرمول و محاسبات خاص خودش را دارد و الگوی آن بر اساس سایزبندی رایج (34، 36، 38، 40 و…) تهیه می شود. در متد خیاطی متریک نیازی به سایز گرفتن تمامی قسمت های بدن نیست. این روش محاسبات زیادی دارد اما در میان روش هایی که با سایزبندی سر و کار دارند، ساده ترین روش است.

روش های دیگری از جمله خیاطی با روش ایتالیایی، فرانسوی و آمریکایی وجود دارد که در ایران هم آموزش داده می شود. متد آموزشی ما در آموزشگاه هنرمادر بر اساس روش های مولر و ایتالیایی است. این روش های به روز می تواند هم برای هنرجویان تازه کار و هم افرادی که از قبل دانش خیاطی داشته اند کاربردی و مفید باشد.

بهترین متد خیاطی برای افراد تازه کار کدام است؟

عمدتا برای کسانی که می خواهند خیاطی را به عنوان یک مهارت جدید بیاموزند حکم قطعی وجود ندارد. صرفا باید افراد از مهارت و استعداد های خود آگاه باشند و ببینند با کدام روش ها می توانند ارتباط بهتری برقرار کنند. اما معمولا روش هایی مانند مولر طرفداران بیشتری دارند و روش هایی مانند گرلاوین کمتر افراد تازه کار را جذب خود می کنند. روش های خیاطی ایتالیایی یا خیاطی با الگو های آسان نیز جزو روش های نسبتا ساده هستند. این متد ها می توانند کار افراد را تا حدودی راه بیاندازند اما محدودیت هایی هم دارند.

متد متریک بهتر است یا مولر

روش مولر و متریک برای چه کسانی کاربرد دارد؟

کسانی که علاقه زیادی به هنر طراحی مد و لباس دارند پیشنهاد می شود که در خیاطی بیشتر از این دو روش استفاده کنند. خیاطی با روش های مولر و متریک به شما مهارت برشکاری پارچه، الگوسازی، تجسم طرح های نهایی و دقت در دوخت را یاد می دهد. شما نیز می توانید با توجه به مهارت ویژه ای که دارید هر کدام از روش هایی که با آن احساس بهتری دارید را انتخاب کنید.

دقیق ترین متد خیاطی کدام روش است؟

خیاطی هم مانند هر هنر دیگری دارای متدهای مختلفی است. همه روش های خیاطی نقاط ضعف و قوت خودشان را دارند و تفاوت اصلی آن ها در نحوه رسم الگوهاست. همه روش های رایج از جمله متریک، گرلاوین، مولر و روش های ایتالیایی و فرانسوی به نوبه خود دقت در دوخت دارند. دقت هر کدام از این متدها بستگی دارد که بخواهد چقدر یک لباس را قالب تن درآورید یا بخواهید ایراد های اندامی را برطرف کنید.

در نهایت پیشنهاد ما در آموزشگاه خیاطی هنرمادر به تمامی افرادی که قصد یادگیری هنر خیاطی را دارند این است که با توجه به مهارت خود روش مورد نظرشان را انتخاب کنند. شما نیز برای یادگیری دوره های تخصصی خیاطی و همچنین گرفتن مشاوره های لازم برای شروع دوره های آموزشی با شماره تلفن 02122206719 تماس حاصل نمایید.