ست کردن لباس ها و ساختن استایل های متفاوت برای کسانی که عاشق طراحی لباس و مد و فشن هستند بسیار لذت بخش است. بازی با رنگ ها و کنار هم قرار دادنشان یکی از جذاب ترین قسمت های این کار است. با وجود اینکه برخی افراد سلیقه ذاتی دارند اما اگر ما کمی از اصول اولیه استایلینگ، رنگ شناسی در لباس و ترند های روز آگاه باشیم به راحتی می توانیم بهترین و متفاوت ترین استایل ها را برا خودمان خلق کنیم. امروز می خواهیم به اهمیت رنگ شناسی در ست کردن لباس ها و مهم ترین عوامل تاثیر گذار برای داشتن یک استایل منحصر به فرد بپردازیم. پس در ادامه این مقاله جذاب همراه هنر مادر باشید.

رنگ شناسی در لباس

اهمیت رنگ شناسی در طراحی لباس و استایلینگ

رنگ شناسی یکی از مهم ترین مبانی در طراحی لباس و رشته استایلینگ است که در آموزشگاه خیاطی هنر مادر نیز در دوره های مربوطه به آن پرداخته می شود. کنار هم قرار دادن رنگ ها و هم نشینی آن ها در کنار یکدیگر یکی از اصلی ترین چیز هایی است که در هر ست لباس به چشم می خورد. دومین عامل اصلی بعد از مدل و برش در لباس، رنگ آن است که بیانگر یک مفهوم بوده و می تواند به ظاهر شما معنا ببخشد.

زیبایی رنگ ها زمانی بهتر دیده می شود که به درستی در کنار یکدیگر قرار گیرند و یک ترکیب زیبا را ایجاد کنند. اهمیت رنگ شناسی در دنیای مد و طراحی لباس تا حدی است که در دانشکده های هنر سراسر جهان کتاب تئوری رنگ اثر یوهانس ایتن تدریس می شود. این تئوری رنگ همان چرخه رنگی معروف با رنگ های اصلی، فرعی و رنگ های میانی است که به بررسی ماهیت و ترکیب آن ها با یکدیگر می پردازد.

کاربرد رنگ شناسی در استایلینگ

عوامل موثر در انتخاب رنگ ها کدامند؟

شناخت رنگ ها و چگونگی قرار دادنشان در کنار یکدیگر وابسته به چند عامل مهم است که در ادامه اساسی ترین آن ها را نام برده و به توضیح مختصری درباره آن ها می پردازیم.

موقیعت و مکانی که قرار است در آن حاضر شویم

اصلی ترین مورد این است که چه زمانی از روز برای چه مراسمی و کجا قرار است رنگ لباسمان را انتخاب کنیم. معمولا در قرار های رسمی از رنگ های جیغ و شارپ استفاده نمی شود. بهترین رنگ ها برای موقعیت های رسمی ترکیب رنگ های خنثی هستند. در فصل بهار و تابستان و برای قرار های روزانه بهتر است از رنگ های ملایم و روشن با هر تناژی که می پسندید استفاده کنید. برای مهمانی های شب نیز می توانید از رنگ ها براق، مشکی و رنگ های جیغ نیز استفاده کنید. بهترین زمان برای ترکیب رنگ های شاد در مهمانی های عصر، تولد ها و استایل های خیابانی در هفته های مد هستند.

مبانی رنگ شناسی در ست کردن لباس

شخصیت شناسی را فراموش نکنید

در نظر گرفتن نوع شخصیت خودمان یا کسی که قرار است برای او استایل لباس با رنگ های مختلف را انجام بدهیم در درجه دوم قرار دارد. رنگ ها بیانگر خلق و خو، امید، میزان جنب و جوش، طرز تفکر و سبک زندیگ ما هستند پس باید با توجه به شخصیت فرد انتخاب شوند. به عنوان مثال انتخاب یک کت نارنجی برای یک آقای جدی و با شخصیتی مدیر و حاکم نمی تواند نتیجه خوبی را به همراه داشته باشد.

به فرم اندام توجه کنید

در نظر فرم اندام و برطرف کردن عیوب اندامی جزو مواردی است که حتی در انتخاب رنگ ها نیز تاثیر می گذارد. به عنوان مثال اگر بخواهیم بالاتنه یا پایین تنه را بزرگ نشان بدهیم باید از رنگ های روشن و براق استفاده کنیم و برای قسمت هایی که قرار است لاغر دیده شود از رنگ های تیره استفاده می کنیم. رعایت این اصول از طراحی و دوخت لباس عروس گرفته تا لباس های کژوال و روزانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

رنگ های مکمل در لباس کدام رنگ ها هستند

رنگ های مکمل معمولا از کنار هم قرار گرفتن یک رنگ سرد و یک رنگ گرم به وجود می آید تا سردی و گرمی یکدیگر را به تعادل برسانند. طبق دایره رنگ ها هر رنگ ثانویه مکمل رنگ اصلی رو به روی خودش است.

چرخه رنگ شناسی و تاثیر آن در طراحی

ایده هایی برای ترکیب رنگ در لباس

با وجود اینکه هر روز دنیای مد به سمت شکستن چهارچوب ها و از بین بردن قوانین خود ساخته پیش می رود اما مواردی هستند که می توانند در ترکیب رنگ ها و اصول قرار دادنشان در کنار یکدیگر به شما کمک کنند.

  • اولین نمونه توجه به پالت رنگی طبیعت است. تصویر یک صحرا با آسمان آبی، یا ترکیب رنگ گل های خاص، ماهی ها و موجودات دریایی را در نظر بگیرید و از آن ها برای ساختن استایل خودتان استفاده کنید.
  • نکته بعدی استفاده از طیف رنگ های یک خانواده است. به عنوان مثال استفاده از طیف خاکستری از سفید تا مشکی یا طیف رنگی کرم از سفید تا قهوه ای. این رنگ های هم خانواده کم ریسک ترین پالت رنگی هستند.
  • از رنگ های خنثی استفاده کنید و از یک رنگ اصلی یا فرعی به عنوان اکسسوری بهره ببرید. مثلا ترکیب سیاه، سفید و توسی را به کار ببرید و آن را با جزییات قرمز، صورتی یا نارنجی متفاوت کنید.

کلیدی ترین نکته در رنگ شناسی لباس زنانه

درنهایت فراموش نکنید چیزی که در کنار همه این موارد می تواند بیشترین تأثیر را در زیبا نشان دادن شما داشته باشد، آن گزینه ای است که با توجه فرم چهره، رنگ پوست، رنگ مو ها و سبک آرایشی که دارید روی شما بنشیند. برای خوش استایل بودن لزومی ندارد که روی ترند های روز تأکید داشته باشیم بلکه باید روی شناخت خودمان و آن چیزی که برای ما مناسب تر است تمرکز کنیم.

پیشنهاد هنر مادر در آموزش خیاطی به کسانی عاشق ساختن استایل های منحصر به فرد خودشان هستند، شرکت در کلاس های خلاقیت مانند اوریگامی با پارچه است. یاد گرفتن این مهارت ها کمک می کند تا این افراد بتوانند در کنار بازی با رنگ ها از روش های دیگری برای خلق آثار هنری در لباس و استایل منحصر به فرد خود استفاده کنند.