هنر و تخصص هنگامی می توانند به ایجاد یک محصول شگفت انگیز کمک کنند، که برای اجرای آن ها از ابزار مناسبی استفاده شده باشد. برای مثال بدون بوم و قلم چگونه می توان از یک نقاش انتظار داشت که شاهکاری تکرار نشدنی خلق کند؟ خیاطی هم یکی از هنرهای پرطرفدار است که بدون لوازم مناسب، نمی توان نتیجه دلخواه را در آن گرفت. اگر قصد دارید به تازگی خیاطی را یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم با این مطلب از مجله هنرمادر همراه باشید تا مهم ترین ابزارهای خیاطی حرفه ای را به شما معرفی کنیم.

لوازم مورد نیاز برای اندازه گیری و رسم الگوی خیاطی، قدم اول را جدی بگیرید

اندازه گیری در حقیقت گذاشتن اولین آجر برای ساختن ساختمان است. اگر این مرحله را به دقت و درستی سپری نکنید، نتیجه نهایی با وجود زحمت های زیاد، نتیجه دلخواه  شما نخواهد بود. به همین دلیل بهتر است برای اندازه گیری و رسم الگو از دقیق ترین و کارآمدترین ابزارها کمک بگیرید.

1- متر خیاطی چه ویژگی دارد؟

مهم ترین ابزار خیاطی متر است. بدون این ابزار اندازه ها برای شما نامفهوم خواهند بود و نتیجه کار هیچ مقیاس مشخصی ندارد. بهترین مترها برای خیاطی مترهای ساده و انعطاف پذیر، با قابلیت جمع شدن و کیفیت بالای اعداد هستند.

متر از مهم ترین ابزارها برای خیاطی حرفه ای

2- کاغذ الگو تضمین، دقت و کیفیت

خیاطی بدون الگو مانند پیدا کردن مسیر در تاریکی است. حتی برای یادگیری خیاطی در بهترین آموزشگاه خیاطی هم نباید انتظار یادگیری دوخت و دوز بدون الگلو را داشته باشید. برای اینکه یک کار حرفه ای تحویل دهید، باید یک الگوی حرفه ای داشته باشید و رسم یک الگوی حرفه ای بدون کاغذ الگو ممکن نیست. برای رسم الگو می توانید از انواع کاغذ الگو مانند کاغذ گراف، کاغذ پوستی (روغنی) و مداد و پاک کن استفاده کنید.

گاهی می توانید برای انتقال یک الگو روی پارچه، از کاغذ کاربن سفید و زرد هم کمک بگیرید.

3- خط کش، خط کش ماری و پیستوله

برای اندازه گیری دقیق الگو، بهتر است به جای متر خط کش داشته باشید تا اندازه گیری شما دقیق باشد. همچنین گاهی برای رسم خط در الگوهای خاص لازم است خطوط منحنی بکشید. در این شرایط می توانید از ابزارهای منحنی مانند پیستوله یا ابزارهای انعطاف پذیری مانند خط کش ماری استفاده کنید.

4- ثابت کردن الگو با چسب نواری کاغذی یا چسب ماتیکی

ثابت کردن الگوها کنار هم به یک نیروی کمکی احتیاج دارد. چسب کاغذی و ماتیکی بهترین نگه دارنده های الگو هستند و به شما در ثابت نگه داشتن الگو کمک می کنند. برای این کار می توانید از سوزن ته گرد هم استفاده کنید.

5- قیچی کاغذ، ساده ترین ابزار برش الگو

بهتر است برای برش الگوی نهایی یک قیچی مخصوص داشته باشید. این قیچی باید مناسب کاغذ باشد و از آن برای برش زدن پارچه استفاده نشود.

6- صابون خیاطی یا مل، یک قلم شگفت انگیز

بعد از رسم الگوی کامل روی کاغذ الگو، وقت آن است که الگو را روی پارچه منتقل کنید. صابون خیاطی یا مل ابزار تخصصی خیاطی برای انتقال الگو روی پارچه است. دلیل استفاده از صابون خیاطی این است که بعد از مدتی رد آن از بین می رود و باعث می شود برش های پارچه مرتب تر به نظر بیایند.

7- رولت خیاطی، بهترین ابزار علامت زدن الگو

برای انتقال طرح روی پارچه، از ابزاری با دنده های فلزی به نام رولت هم استفاده می کنند. ضخامت و تیزی دندانه های رولت به کاربری آن ها بستگی دارد. مثلا برای انتقال طرح به پارچه های ضخیم، از رولت هایی با دندانه تیز استفاده می شود. این ابزار برای آموزش دوخت های دشواری مانند آموزش دوخت لباس عروس بسیار کارآمد است.

رولت خیاطی و کاربرد آن

لوازم مورد نیاز برای دوخت و برش در خیاطی، یک دوخت حرفه ای

جذاب ترین مرحله خیاطی مرحله دوخت است. در این مرحله، خیاط باید با لذت و البته وسواس بسیار الگوها را روی پارچه بیندازد و فرایند دوخت را آغاز کند. مراحل دوخت و برش علاوه بر چرخ خیاطی و پارچه مناسب، به ابزارهای خاص دیگری هم احتیاج دارد. در ادامه با مهم ترین ابزارهای خیاطی برای دوخت آشنا می شوید.

1- قیچی مناسب پارچه، حرفه ای بمانید

قیچی پارچه باید قوی تر از قیچی کاغذ باشد. فراموش نکنید که قیچی عصای دست شما در خیاطی است. بنابراین هرچه باکیفیت تر باشد، شما به عنوان یک خیاط حرفه ای با آن راحت تر خواهید بود.

2- نخ زن و بشکاف، ابزارهایی برای تمیزدوزی

برای از بین بردن اشتباه در هر حرفه ای، ابزار خاصی ساخته شده است. بشکاف، یار شما برای اصلاح اشتباهات خیاطی است. نخ زن نیز یکی از ابزارهای ارزان خیاطی برای بریدن نخ های اضافی حاصل از دوخت است. این دو ابزار کوچک اما کارآمد از مهم ترین لوازم خیاطی هستند که به تمیزدوزی به ویژه در لباس های ظریفی مانند لباس کودک کمک می کنند. برای اطلاع از آموزش خیاطی لباس کودک به سایت هنرمادر سر بزنید.

نخ زن از لوازم مورد نیاز خیاطی

3- انواع سوزن و نخ را به خوبی بشناسید

ماهرترین خیاط ها تیزبین ترین آن ها هستند. اگر شما هم می خواهید یک خیاط زبردست باشید، باید انواع نخ را از ابریشمی تا پشمی بشناسید و بدانید که کدام نخ برای کدام پارچه مناسب است.

از طرفی شناخت انواع سوزن باعث می شود راحت تر خیاطی کنید و برای هر دوختی، سوزن مناسب داشته باشید. علاوه بر آن لازم است هنگام کار، تعداد زیادی سوزن ته گرد برای فیکس کردن الگو، ثابت نگه داشتن پارچه و اتصال مقطعی کار خود داشته باشید. این روزها مچ بندهای ساده ای برای حمل سوزن ته گرد ساخته شده که کار شما را برای حمل راحت تر می کند.

4- انواع لایی، از لایی حریر تا زانفیکس

لایی یکی از لوازم مورد نیاز در دوخت است. لایی ها میان لایه های پارچه قرار می گیرند و باعث خوش فرم شدن شکل ظاهری لباس می شوند. نسبت به نوع جنس پارچه، لایه حریرهایی با جنس های مختلف در دوخت استفاده می شوند. لایی حریر، لایی چسب و لایی ارگانزا بخشی از پرکاربردترین لایی ها در خیاطی هستند.

لوازم مورد نیاز بعد از دوخت

فرم لباس علاوه بر دوخت به عوامل دیگری مانند اتوکشی هم بستگی دارد. به همین دلیل اتو بخار یکی از مهم ترین ابزارها در خیاطی است؛ پس هرگز از آن غافل نشوید.

یکی دیگر از ابزارهایی که بعد از دوخت لباس باید از آن استفاده کنید، اتو سرد یا اتو سنگی است که برای خط گیری درزها از آن استفاده می شود.

لوازم مورد نیاز برای خیاطی پیشرفته

همراه داشتن ابزارهای معرفی شده در خیاطی به شما کمک می کند که کار با سرعت انجام شده و دقت بیشتری داشته باشد. اما اگر اولین مفاهیم در آموزش خیاطی را گذرانده اید و در سطح حرفه ای خیاطی می کنید، ابزارهای جانبی مانند مانکن برای پرو و چرخ سردوز برای سردوز کردن درزهای داخل پارچه، لوازمی هستند که خیاطان حرفه ای از آن ها استفاده می کنند.

علاوه بر تهیه لوازم خیاطی، بهتر است آموزش های استاندارد و مطابق مد روز را کنار مربیان متخصص این حوزه یاد بگیرید. مربیان آموزشگاه هنرمادر در این مراحل همراه شما هستند. برای اطلاعات بیشتر با شماره های ثبت شده در سایت تماس بگیرید.