آموزش رسم الگوی بالاتنه با متد مولر

اساس کار جلسات آموزش خیاطی در آموزشگاه خیاطی هنرمادر، رسم الگو با متد مولر است. الگویی که در این آموزش ویدئویی توضیح داده می شود برای بلوز ها و آستین های کیمونو، پانچ و یقه آشاری مورد استفاده است.

روش اندازه گیری و محاسبات لازم برای طی کردن مراحل رسم الگو و دوخت لباس در متدهای مختلف متفاوت است. در نتیجه پیش از شروع رسم الگو، بایستی روش صحیح اندازه گیری های این متد و محاسبات پیش از رسم الگو در متد مولر را به خوبی یاد بگیرید.

برای شروع کار رسم الگو، ابزارهای لازم یعنی : خط کش بلند، متر خیاطی، مداد، کاغذ الگو و پیستوله یا همان خط کش منحنی را آماده کنید.

 

آستین کیمونو

شناخت هریک از اجزای یک لباس و تناسب آن با صاحب لباس پیش از انتخاب الگو و دوخت بسیار مهم است. اگر جزییات هر لباس مثل نوع دوخت، دکمه ها و یا تزییات لباس در میزان خودنمایی لباس بر تن هر فرد اهمیت دارد، کلیاتی مانند نوع یقه، بلندی لباس، آستین ها و برش ها در جلوه لباس بسیار موثر تر ظاهر می شوند.

یکی از دلایل انتخاب آستین های مختلف برای لباس ها، تناسب آن ها با افراد لاغر و یا افرادیست که اضافه وزن دارند. برای مثال آستین های کلوش یا آستین کیمونو برای افراد با بازوهای لاغر مناسب است و یا فرضا لباس هایی با آستین رگلان روی سرشانه های پهن بهتر خود را نشان می دهد.

آستین کیمونو یکی از انواع آستین های گشاد است که به بالاتنه لباس متصل می شود. با توجه به مدل لباس، این آستین اندازه های متفاوتی در زیر بغل و مچ خواهد داشت که تغییر هر یک از این اندازه ها نیز در نحوه جلوه لباس اثرگذار است.

این مدل برگرفته از لباس سنتی ژاپنی هاست و همچنان نیز به عنوان لباس رایج و روزمره بسیار از زنان ژاپن مورد استفاده است. آستین کیمونو یک آستین سرخود محسوب شده و به طوی یکپارچه به بالاتنه لباس متصل می شود. گشادی آستین موجب می شود تا این مدل، بالاتنه را درشت تر نشان داده و البته سرشانه ها را افتاده تر جلوه دهد. همین موضوع است که این مدل از آستین را مناسب برای اندام های لاغر و نامناسب برای افراد چاق و با سرشانه های افتاده می کند.

در این ویدئوی آموزشی بخشی از جلسات آموزش رسم الگو در آموزشگاه خیاطی هنر مادر را برای شما آماده کردیم. در قسمت های بعدی سایر بخش های آموزش و توضیحات بیشتری درمورد سرفصل های این آموزش را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

 

 

اندازه گیری برای رسم الگو

برای ثبت اندازه های فرد دقت داشته باشید که حتما اندازه ها از روی یک لباس جذب بدن گرفته شود تا خطایی در محاسبات صورت نگیرد. اندازه گیری از روی لباس های بسیار کلفت و یا آزاد و همچنین لباس های بیش از حد نازک ممکن است موجب جاگیری نامناسب لباس دوخته شده بر روی بدن شود.

اندازه های اصلی ای که گرفته می شوند شامل اندازه تمام قد، دور سینه، دور کمر و دور باسن می باشد. اندازه های فرعی نیز شامل قد بالاتنه ی پشت، بلندی سینه، قد بالاتنه ی جلو، قد باسن، سرشانه، دوربازو، دورمچ، قد آستین، بلندی کف حلقه فاصله دو سینه و سایر اندازه هاست که در مقاله ای مجزا به تفصیل توضیح داده خواهند شد.

محاسبات لازم برای رسم الگو در متد مولر

پس از یادگیری صحیح ثبت اندازه ها، به سراغ محاسبات لازم برای رسم الگو در روش مولر خواهیم رفت. در این گام که با توجه به اندازه های اصلی و فرعی گرفته شده عمل می کنیم باید توجه داشت که یکسری اصطلاحات مرتبا تکرار می شود. یکی از این اصطلاحات رایج “آزادی” ست که روش محاسبه ی این ارقام در جلسات آموزش خیاطی آموزشگاه هنر مادر تهران به تفصیل توضیح داده خواهند شد. این ارقام مربوط به آزادی ها در قسمت های بخصوصی از رسم الگوی خیاطی در روش مولر بنا به نیاز استفاده خواهند شد.

در رسم الگو با متد مولر صرفا می توانید با داشتن چهار اندازه ی اصلی نام برده، الگوی مورد نظر را رسم کنید. این کار شامل جزییات و تکنیک های ساده و بسیار تاثیرگذاریست که در آموزشگاه خیاطی هنرمادر با توجه به تجربه ی بالای مربیان به خوبی به هنرجویان منتقل خواهد شد. برای مشاهده آموزش های بیشتر به صفحه آموزش خیاطی به روش مولر مراجعه نمایید.