همانطور که گفتیم دامن ها از لحاظ شکلشان در سه دسته قرار می گیرند. دامن راسته، دامن کلوش و دامن خمره ای. هر یک از این سه دسته کلی می توانند با جزییاتی تبدیل به انواع دامن های زیبا، متناسب با اندام های مختلف شوند.

دامن فون که در این مقاله از سری مقالات آموزشگاه خیاطی هنر مادر به تشریح آن می پردازیم، نوعی از انواع دامن هاست که از لحاظ برش، هرچه از سمت کمر به پایین حرکت می کنیم با شیب ملایم گشادتر می شود. دامن فون دامنی ست که نه چندان گشاد بوده و نه چندان تنگ است و بلندی آن نیز متناسب با سلیقه افراد کم یا زیاد می شود و در نتیجه در میان خانم ها بسیار پرکاربرد بوده و با هر اندامی زیبا جلوه می کند. تنها کافیست به نکاتی که در بخش های مختلف برای حالت های استثنا بیان شده دقت کافی داشته باشید.

رسم الگوی دامن فون و برش آن در میان انواع دامن ها ساده ترین نمونه است. در نتیجه جزو اولین آموزش های آموزشگاه خیاطی هنر مادر تلقی می شود. برای رسم دامن فون تنگ، دامن فون آزاد و تبدیل دامن فون تنگ به دامن تنگ در ادامه مقاله همراه آموزشگاه خیاطی هنزمادر باشید.

 

فون تنگ (دامن 6 ترک)

 

دامن فون تنگ متد مولر

 

برای رسم الگوی دامن فون تنگ از الگوی اولیه دامن رولت کنید. روی خط باسن بزرگ از وسط جلو و پشت 3/1 (2به 7) و (4 به 7) را داخل شوید از این نقاط به خط کمر و لبه دامن خط عمودی رسم کنید.

از خط باسن بزرگ روی خط جدید 3 سانت بالا رفته، علامت گذاشته و روی قسمت پشت دامن ساسون اول را در 2 طرف خط گونیا شده هر طرف 1 سانت که مجموعا” 2 سانت می شود به بلندی 17 سانت رسم کنید.

ساسون دوم پشت را از نقطه 17 برابر با 6تا 7 سانت داخل شده علامت گذاشته و از آن نقطه مجددا”3 سانت داخل شوید، 2/1 این 3 سانتی متر  را به بلندی 14سانت گونیا کرده و ساسون دوم پشت را کامل کنید.

روی قسمت پیش قطر ساسون پیش را که در الگوی شماره 1 دامن 2 سانت می باشد به دو طرف خط گونیا شده جدید منتقل کرده و به بلندی 17 سانت رسم کنید.

 

دامن فون آزاد

در متد مولر که سیستم آموزشی آموزشگاه خیاطی هنر مادر می باشد، دامن فون آزاد به صورت دامن 10 ترک نیز استفاده می شود.

پس از تکمیل دامن شماره 1 روی خط باسن در قسمت پیش از نقطه 2 به اندازه 5/1 سانتی متر داخل شده که در اینجا 1/5 سانتی متر می شود. این نقطه را علامت گذاشته و از محل علامت گذاشته شده به اندازه 5/2 باسن پیش داخل شوید. در نقطه مشخص شده برابر با 2/10 سانت علامت گذاشته و مجددا در قسمت پشت نیز مطابق پیش، ابتدا 5/1 یعنی 1/5 و دوباره 5/2 را که مجموعا 2/10 سانت می شود داخل شده نقاط علامت گذاشته شده را به بالا تا روی خط کمر و به پائین تا قد گونیا کنید.

رسم دامن فون آزاد متد مولر

از تقاطع خطوط گونیا شده به باسن، به اندازه 5 سانت بالا رفته و علامت گذاری کنید. قطر هر دو ساسون پشت که مجموعا مساوی 4 سانت شده (که 5 سانت بود) به دو طرف خطوط جدید گونیا شده و هر طرف 1 سانتی متر و به بلندی 15 سانت ساسون اول و دوم پشت را کامل می کند.

یک سانتی متر باقیمانده از ساسون پشت را به قطر ساسون جلو اضافه کرده که مجموعا مساوی 3 سانت می شود.  این مقدار  را نصف کرده که 5/1 سانت می شود و این مقدار را به دوطرف خطوط گونیای جدید روی کمر پیش منتقل کنید. دو ساسون به بلندی 15 سانت و به قطر 5/1 سانت در قسمت پیش رسم نمایید.

 

برش دامن فون آزاد

بعد از اینکه دامن جلو و پشت را جدا کردید، خطوط برش را از پائین تا 5 سانتی متر علامت گذاری نمایید. بالای خط باسن را قیچی کرده و ساسون کمر را در قسمت پیش و پشت ببندید. در نتیجه بین خطوط برش داده شده اوزمانی بوجود می آید که تقریبا برابر 5 سانتی متر می باشد.

دامن را از روی خط وسط جلو و پشت روی کاغذ جداگانه قرار داده و 2/1 اوزمان ایجاد شده بین خطوط به پهلوها منتقل کنید. این نقطه را به خط باسن بزرگ وصل کرده و خطوط جدید پهلو را با خودش گونیا کنید که ضلع دیگر گونیا از لبه دامن بگذرد.

 

آموزش برش دامن فون آزاد

 

پس از باز شدن خطوط برش و بستن پنس جلو و پشت احتمالا در خط کمر اضافه یا کسری ایجاد می شود. اگر روی کمر پیش و یا پشت دامن کسری داشته باشیم از قسمت پهلوها روی خط کمر  بیرون رفته و تا باسن بزرگ بصورت هلال بوسیله پیستوله رسم کنید و یا اگر روی خط کمر جلو و پشت اضافه بود اضافات را به خط وسط پشت و یا جلو منتقل نموده و بصورت ساسون تا باسن کوچک رسم نمایید.

 

تبدیل دامن فون تنگ به دامن تنگ

برای تبدیل دامن فون تنگ به دامن تنگ از دامن فون تنگ رولت کنید:

 

تبدیل دامن فون تنگ به دامن تنگ

 

ابتدا مقدار اوزمان ایجاد شده روی خط باسن جلو را از نقطه 7 ، برابر با ج7به7=F’F  روی خط باسن در لبه دامن از نقطه 8به 8=K’K 2/1 داخل شوید.

در قسمت پشت روی خط باسن  7 تا ج 7 = K’K  به داخل علامت بزنید.

در لبه دامن 2/1 O’O=ج8 به 8 داخل شوید.

از نقطه 1 روی خط کمر 4/1 دور کمر ، بعلاوه نیم سانت را علامت بزنید و از نقطه علامت زده به ج7 با هلال رسم کنید.

از ج7 مستقیم به ج8 وصل کنید. خط جدید پهلوی جلو بدست می آید. درقسمت پشت نیز از نقطه 5 برابر با دورکمر بعلاوه نیم سانت مشخص کنید و از این نقطه به ج7 با هلال رسم کنید. حالا از ج7 مستقیم به ج8 لبه دامن وصل کنید تا خط پهلوی جدید پشت بدست بیاید.

تذکر: این دامن مناسب افراد لاغر و نرمال می باشد و برای افراد با سایز بالا و یا دارای شکم برجسته حتما” می بایست روی کمر دامن یک ساسون داشته باشد تا کمر و باسن در جای خود قرار گیرد. برای اینکار پنس 3 سانت پشت را به جلو منتقل کنید و در خط کمر و جلو و پشت2 پنس به قطر 5/1 سانت رسم کنید.