خیاطی حرفه‌ای مانند همه حرفه‌های تخصصی دیگر، علاوه بر ابزار اصلی به ابزارهای کمکی تخصصی نیز نیاز دارد. این ابزارهای کمکی شما را همراهی می‌کنند تا بتوانید یک دوخت تمیز، بی نقص و حرفه‌ای داشته باشید. یکی از این ابزارها چرخ سردوز است. این وسیله از نظر ظاهری مشابه چرخ خیاطی است. اما به صورت تخصصی می‌توانید با آن سردوزی‌ها را انجام دهید. با این دستگاه، سردوزی لباس‌ها منظم و بی نقص خواهد بود. اغلب خیاطان حرفه‌ای به ویژه افرادی که در دوخت لباس مجلسی تخصص دارند، به دنبال خرید یک چرخ سردوز کارآمد و با کیفیت هستند. اما از کجا بدانیم کدام چرخ سردوز مناسب ما است؟ در ادامه یک راهنمای کامل برای خرید چرخ سردوز به شما ارائه کرده‌ایم.

کاربرد چرخ سردوز چیست؟

افرادی که به صورت حرفه‌ای خیاطی می‌کنند علاوه بر چرخ خیاطی نیاز به یک چرخ سر دوز هم دارند. لبه پارچه هایی مانند ساتن، تافته و حریر پس از برش خوردن به راحتی ریش ریش و نخ کش می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید لبه‌های پارچه را سردوزی کرد. در مواردی که تمیزی دوخت اهمیت کمتری دارد، می‌توان با دست سردوزی را انجام داد. سردوزی با دست نیز ترفندهای خاصی دارد. برای یادگیری نحوه دوخت پارچه های خاص و همه شیوه‌های سردوزی دوره آموزش نازک دوزی می‌تواند به شما کمک کند. اما سردوزی با دست همیشه کارآمد نیست. گاهی اهمیت تمیز دوزی و ظرافت لباس آنچنان زیاد است که نمی‌توان به سردوزی به دست اطمینان کرد. در این شرایط وجود چرخ سردوز می‌تواند مسیر شما را ساده‌تر کند.

چرخ های سردوز انواع مختلف 2 یا 3 یا 4 یا 5 نخ دارند که بسته به مصرف و نیاز شما در بازار موجود هستند. در ادامه نحوه و ملاک انتخاب بهترین چرخ سردوز را به همراه تعدادی از مدل های موجود در بازار به شما معرفی خواهیم کرد. پس از آن شما می‌توانید با اطمینان خاطر و آگاهی بیشتر، چرخ مورد نظر خود را خریداری کنید.

خرید چرخ سردوز برای انواع لباس

بهترین چرخ های سردوز و ویژگی های آن ها

چرخ های سردوز متنوعی در بازار موجود هستند که شیوه دوخت و دقت انجام کار در آن‌ها متفاوت است. برای مثال چرخ سردوز ژانومه و مارشال، که جزو برندهای معتبر و شناخته شده هستند، دارای دوخت های مروارید دوزی و مغزی دوزی هستند. هرکدام از این چرخ ها به صورت جداگانه، دوخت های دیگری هم انجام می‌دهند.

برای اینکه بررسی دقیق‌تری روی چرخ‌های سردوز داشته باشید، باید اول از انواع دوخت آن‌ها مطلع شوید. برای مثال چرخ ژانومه به طور تخصصی، دوخت هایی مانند کش دوزی، موازی دوزی، پس دوزی و سر دوزی ساده را انجا می‌دهد. اما لیست انواع دوخت در چرخ مارشال شامل دوخت هایی مانند پولک دوزی، نوار دوزی و شیلینگ دوزی نیز است. بنابراین برای انتخاب و خرید چرخ سردوز مناسب، باید قبل از هرچیز به شاخه تخصصی خود و کاربردهای آن چرخ سردوز در مسیر حرفه‌ای شدن کار خود توجه کنید.

چرخ سر دوز خانگی بخریم یا صنعتی؟

یکی از ابتدایی‌ترین نکاتی که در شروع آموزش خیاطی به هنرجویان یادآوری می‌شود، این است که همواره وسایل خود را متناسب با نیاز و میزان فضایی که در اختیار دارید انتخاب کنید. چرخ های سردوز صنعتی فضای بزرگی را اشغال می‌کنند. اما دقت و تمیزی دوخت کار آن ها بالاست. در مقابل چرخ های سردوز خانگی علاوه بر فضای کمتری که اشغال می کنند قیمت مناسب تری دارند. با این حال سرعت کار با آن ها کمی پایین تر است. به طور کلی اگر کار حرفه‌ای خیاطی را دنبال می‌کنید و سری دوزی کمتری دارید، چرخ سردوز خانگی برای شما مناسب است.

نکاتی که موقع خرید چرخ سردوز باید در نظر بگیرید

هنگام خرید چرخ سردوز باید علاوه بر برند، به جزییات دیگری نیز توجه کنید. چراکه ممکن است گاهی بهترین برند چرخ سردوز، کارایی موردنظر شما را از نظر امکانات نداشته باشد. در حقیقت آگاهی از لوازم موردنیاز و امکانات چرخ، از اصلی‌ترین مراحل آموزش خیاطی است. بنابراین قبل از خرید نکات زیر را بخوانید.

  • یکی از مهم ترین و ابدایی ترین مراحل خیاطی، نخ کردن سوزن است. بهتر است چرخ سردوزی را تهیه کنید که این کار را به صورت خودکار انجام دهد.
  • اگر می‌خواهید دوختی با دو ردیف موازی داشته باشید، باید از چرخ های پنج نخه که معمولا دو سوزن دارند استفاده کنید.
  • اگر فقط نیاز به سردوزی کردن دارید، نیازی به دستگاهی پیچیده تر از یک چرخ سردوز ساده با عملکرد overlock (دوختی برای تقویت و جلوگیری از پوسیدگی لبه پارچه) ندارید، و تنها نیاز به دستگاهی با ظرفیتی معادل 2، 3، یا 4 نخ دارید. توجه داشته باشید که برخی از مدل ها، دستگاه هایی با 4 و 3 نخ هستند، به این معنی که فقط می توانند با سه یا چهار نخ و نه با دو یا پنج نخ دوخت را انجام دهند.
  • موقع خرید حتما به نو یا دست دوم بودن چرخ و پیدا شدن قطعات یدکی آن توجه کنید. ترجیحا مدل هایی را انتخاب کنید که در بازار به راحتی پیدا می شوند تا به مشکل نبودن قطعا یدکی بر نخورید.
ویژگی‌های چرخ سردوز

بهترین و پرطرفدارترین چرخ سردوز موجود در بازار

یکی از سردوزهای نیمه صنعتی موجود در بازار که برای خیاطان حرفه‌ای مناسب است، چرخ مارشال سری 3050mo است. این دستگاه چهارحالت 4،3،2 و 5 نخ را پشتیبانی می‌کند. مهم‌تر از همه، یکی از سبک‌ترین دستگاه‌های سردوز موجود در بازار است و برای استفاده در کارگاه‌های خانگی نیز مناسب به نظر می‌رسد.

مزایای چرخ سردوز مارشال

  • وجود سیستم میاندوز
  • سوزن نخ کن خودکار
  • وجود پایه مرواريد دوز، پولک دوز، مغزی دوز،کش دوز، نواردوز و شيلينگ دوز
  • دارای محفظه نگهدارنده خرده پارچه
  • قابلیت تنظیم سرعت دوخت
چرخ سردوز مارشال

چرخ سردوز بهترین انتخاب برای دوخت پارچه ای ظریف

در این مطلب مهم‌ترین نکات درباره انتخاب و خرید چرخ سردوز را به شما گفتیم. اگر این چرخ را در اختیار دارید و برای طراحی دوخت یک لباس متفاوت با آن به دنبال جدیدترین متدها هستید، ما در آموزشگاه خیاطی هنرمادر همراه شما خواهیم بود.

با ثبت نام در دوره طراحی لباس می‌توانید جدیدترین و خلاقانه‌ترین روش‌های طراحی لباس را بشناسید. برای آشنایی با دوره‌ها و کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با شماره 22206719-021 تماس بگیرید.