شروع هر هنر و مهارتی به قدم ها و راهنمایی های بسیاری نیاز دارد. خیاطی نیز یکی از همین هنرها است. هنری که باید برای یادگیری آن علاوه بر صبر و حوصله بسیار، برنامه ریزی داشته باشید. بهترین راه برای اینکه اصول این هنر را به درستی یاد بگیرید، این است که قدم های آموزش را به ترتیب طی کنید. در این مطلب از آموزشگاه هنرمادر ساده ترین قدم ها برای یادگیری اولیه خیاطی را به شما معرفی کرده ایم. با به کارگیری 6 مرحله زیر و البته با تمرین بسیار، می توانید خیلی زود به یک خیاط حرفه ای تبدیل شوید.

1- شناخت ابزار و لوازم خیاطی؛ ایستادن در نقطه شروع

ممکن است این مرحله در نظر شما یک فرایند ساده باشد. با این حال باید توجه کنید با اینکه شناخت ابزار و لوازم حرفه ای خیاطی پیچیدگی زیادی ندارد، اما اگر این مرحله را به درستی پشت سر نگذارید، هرگز نمی توانید به یک خیاط حرفه ای تبدیل شوید.

اگر درحال یادگیری در یک آموزشگاه خیاطی هستید هم بدون اینکه از کاربرد ساده ترین لوازم مانند پیستوله و رولت خیاطی آگاهی نداشته باشید، نمی توانید پا به دنیای حرفه ای خیاطی بگذارید. آشنایی با ابزارهای مورد نیاز برای اندازه گیری، رسم و برش الگو و شناخت ابزار لازم برای دوخت می تواند به شما کمک کند تا در شروع کار اعتماد به نفس و انگیزه داشته باشید.

مه ترین ابزار برای خیاطی حرفه ای

آشنایی با انواع پارچه؛ راه حلی برای بالا بردن سرعت

شناخت ویژگی و کاربرد هر پارچه، به شما کمک می کند تا با آگاهی بیشتری پارچه مورد نظر خود را انتخاب کنید. آشنایی دقیق با انواع پارچه این فرصت را به شما می دهد که فرصت آموزش بیشتر را جایگزین آزمون و خطای انتخاب پارچه کنید. این فرایند سرعت یادگیری شما را هم بالاتر خواهد برد.

2- متدهای خیاطی؛ جاده های میانبر برای رسیدن به مقصد

اگر علاقه مند به دنیای دوخت و دوز باشید، حتما می دانید که هر روش دوختی چهارچوب ها و اصول خاص خودش را دارد. به خاطر داشته باشید بعد از مدت ها خیاطی، می توانید سری به همه متدها بزنید و آموزش های لازم برای هر روش را ببینید.

اما برای شروع، از یادگرفتن چند متد به صورت هم زمان خودداری کنید. انتخاب روش اولیه، به ویژگی های شخصیتی و عادت های فرد بستگی دارد. با این حال هنرجویانی مانند هنرجویان آموزش خیاطی مردانه نیز برای شروع، از متد گرلاوین استفاده می کنند.

3- یادگیری ترفندهای اندازه گیری در خیاطی

اندازه گیری صحیح مانند همان اولین آجری است که برای ساخت یک بنای ارزشمند می گذارید. اندازه گیری اولین نقطه ای که باید در آن حرفه ای عمل کنید و جای هیچ شکی باقی نگذارید. یادگیری اصول صحیح محاسبه اندازه ها، مهم ترین ترفند یک لباس مناسب و بدون ایراد است.

4- رسم الگوی حرفه ای در خیاطی

اگر تصور می کنید که الگو کشیدن شما را یک خیاط سطحی جلوه می دهد، باید بدانید که حتی خیاطان حرفه ای هم بدون نقشه راه نمی توانند به مقصد ارزشمند خود دست پیدا کنند. مهم ترین قدم بعد از اندازه گیری دقیق، رسم الگو است؛ پس ابزار مناسب رسم الگو (مانند کاغذ الگو، خط کش ماری، مداد و صابون خیاطی) را بردارید و برای انجام مهم ترین کار پیش از دوخت، وقت صرف کنید.

هرچه الگوهای شما حرفه ای تر باشد، نتیجه نهایی خوش فرم تر است. برای شروع می توانید از الگوهای ساده و آماده در اینترنت استفاده کنید.

دوخت لباس با الگوی خیاطی آماده

5- یادگیری فوت و فن برش زدن الگو روی پارچه

ساده ترین راه خیاطی حرفه ای، پیدا کرد ترفندهای آسان است. همین ترفندها می تواند کار شما را با دیگران متمایز کند. برش زدن پارچه یکی از مراحلی است که باید ترفندهای آن را اصولی و قدم به قدم را یاد بگیرید. نحوه قرار دادن الگوی کاغذی و ثابت کردن آن، باید با دقت انجام شود.

معمولا باید طول قد لباس را موازی با ترکی پارچه قرار دهید و برای برش زدنف به خواب پارچه دقت کنید. ترفندهای برش زدن به ویژه در آموزش مانتو دوزی و لباس هایی با ریزه کاری زیاد، کاربرد بسیاری دارد.

6- حرکت در مسیر آموزش های اصولی

برای آنکه یک حرکت مستمر و حرفه ای در خیاطی را طی کنید، بهتر است سری به آموزش های اصولی بزنید. شروع خیاطی علاوه بر مراحلی که گفته شد، آموزش های تخصصی هم دارد که در ادامه آن ها را به شما معرفی می کنیم.

نازک دوزی؛ مهارت هایی که هویت کار شما هستند

ساده ترین مسیری که برای یادگرفتن خیاطی حرفه ای پیش روی شماست، گذراندن دوره نازک دوزی در آموزشگاه است. این دوره پایه ای ترین مفاهیم دوخت و دوز را در بر می گیرد. آشنایی با لوازم خیاطی، شناخت اصطلاحات و مفاهیم کلیدی، آموزش انواع کوک و آموزش دوخت انواع زیپ، مهم ترین آموزش های نازک دوزی هستند.

از طرفی بعد از یادگیری نازک دوزی، می توانید انواع لباس های ساده، دامن، بالاتنه، یقه و آستری را بدوزید و حرفه ای ترین تجربه را در ابتدای مسیر کسب کنید.

دوخت درز؛ ساده اما نیازمند دقت و تجربه

اگر نتیجه کار خود را پیش یک استاد خیاطی ببرید، درز لباس اولین بخشی است که به آن توجه خواهد کرد. میزان مهارت، حوصله و سلیقه شما در خیاطی رابطه مستقیمی با نوع دوخت درزها دارد. بنابراین اگر در این بخش دچار ضعف هستید، باید هرچه زودتر آموزش خیاطی را از سر بگیرید.

ضخیم دوزی؛ غول مرحله آخر

کسب تجربه در خیاطی هیچ وقت به پایان نمی رسد. حتی اگر معروف ترین خیاط دنیا باشید، در برخورد با جدیدترین مدل های لباس، جدیدترین پارچه ها و تازه ترین موقعیت ها، بی تجربه هستید!

گذراندن مرحله ضخیم دوزی به شما اطمینان خاطر می دهد که توانسته اید اصلی ترین و دشوارترین مراحل خیاطی را با موفقیت طی کنید. ضخیم دوزی به معنی دوختن لباس هایی با پارچه های ضخیم است و با گذراندن آن تجربه دوخت انواع کت، پالتو و لباس های مناسب فصل سرد را به دست خواهید آورد.

ضخیم دوزی در خیاطی

یادگیری خیاطی با کمک مربیان با تجربه، می تواند سرعت شما را بالا ببرد. از طرفی در این مسیر ترفندها و فوت وفن هایی را یاد می گیرید که ممکن است هیچگاه در آموزش خانگی به آن دست پیدا نکنید. اگر به خیاطی علاقه دارید، ما در هنر مادر همراه شما هستیم. برای کسب اطلاع از دوره های آموزشی با شماره 22206719-021 تماس بگیرید.