یکی از داغ ترین بحث های این روز ها کرونا و توصیه هایی برای پیشگیری از آن است. این ویروس سرزده و عجیب که یک جهان را درگیر خود کرده است روش هایی برای مراقبت و پیشگیری هم به همراه دارد. اختلاف نظرات زیادی بر سر تاثیر استفاده از ماسک برای عموم جامعه وجود دارد اما پیشنهاد ما این است که اگر به اجبار می خواهید برای انجام کاری به بیرون از منزل بروید و تصور می کنید که مراقبت های لازم را انجام نمی دهید حتما از ماسک استفاده کنید. حتما شما هم اخبار کمبود ماسک ها در سر تاسر دنیا را شنیده اید. پس بیایید دست به کار شویم و خودمان در خانه دوخت ماسک پارچه ای را یاد بگیریم.

تاثیر ماسک صورت پارچه ای در پیشگیری از کرونا

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده نکردن از ماسک ‌ها این است که افراد به اشتباه می ‌پندارند در برابر ویروس کاملا مصون بوده و دیگر به رعایت بقیه نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا نمی‌پردازند. اما برخی افراد بالعکس مدام به دنبال پیدا کردن ماسک از داروخانه های مختلف هستند اما چیزی دستگیرشان نمی شوند. این روز ها فیلم های آموزشی زیادی برای تهیه و دوخت ماسک صورت در خانه می بینیم که نیاز به آموزش خیاطی حرفه ای هم ندارند؛ اما سوال مهم اینجاست که چقدر این ماسک ها تاثیر گذار هستند.

آیا دوخت ماسک پارچه ای از کرونا جلوگیری می کند؟

همچنان تحقیقات  علمی مشخصی مبنی بر تاثیر مثبت استفاده از ماسک های پارچه ای وجود ندارد. اما با توجه به اینکه بسیاری از افراد در معرض خطر هستند بهتر است در صورت پیدا نکردن ماسک های داروخانه ای، با رعایت همه موارد بهداشتی به دوخت و استفاده از ماسک های خانگی بپردازیم. مهم ترین ترین نکته ای باید در نظر بگیریم این است که بعد از هر بار استفاده ماسک را بشوییم و با مواد ضد عفونی آن را تمیز کنیم زیرا در غیر این صورت دوخت ماسک پارچه ای نه تنها هیچ فایده ای ندارد بلکه مانند لباس های معمولی و دیگر سطوح خودشان ناقل ویروس می شوند.

ساده ترین مدل دوخت ماسک با الگو

نمونه ماسک های مختلفی با الگوهای مختلف وجود دارند که در اینجا به توضیح دو مدل از ساده ترین ماسک های صورت می پردازیم. شما نیز می توانید به راحتی این مدل ها را در خانه و حتی با دست برای خودتان و عزیزانتان بدوزید.

1-    آموزش دوخت ماسک صورت پارچه ای مدل داروخانه ای

اولین مدل ماسکی که امروز می خواهیم با رسم شکل بدوزیم شبیه همان ماسک های معمولی و پلیسه دار است که در داروخانه ها می بینیم. برای دوخت ماسک جراحی در خانه می توانید از یک پارچه تمیز بدون نیاز به آستر، یک تکه کش و چرخ خیاطی ساده استفاده کنید. حالا با توجه به ترتیب شکل های زیر می توانید به راحتی اقدام به دوخت این ماسک کنید.

روش دوخت این ماسک  صورت به قدری ساده است که حتی افرادی که دوره نازک دوزی زنانه را نگذرانده باشند و فقط دوخت پایه را بلد باشند نیز می توانند آن را بدوزند.

2-    آموزش دوخت ماسک کرد با الگو

حالا می خواهیم نحوه دوختن ماسک دو لایه یا ماسک قالبی را یاد بگیریم که تمام ناحیه زیر چشم تا چانه را می پوشاند و در قسمت مرکز آن برای راحتی بینی و دهان گرد طراحی شده است. برای دوخت این ماسک نیاز به یک پارچه برای رویه ماسک، یک پارچه نخی نازک برای آستر و یک تکه کش داریم.

پارچه کتان یا نخی ضخیم در ابعاد ۳۰ در ۱۵ سانتی متر برای پارچه اصلی ماسک، پارچه کتان، پنبه ‌ای یا فلانل با ابعاد ۱۵ در ۲۶ سانتی متر برای پارچه آستر ماسک و کش گرد به طول ۴۰ سانتی متر برای دوخت ماسک کافیست.

برش و دوخت ماسک کاسه ای در منزل

برای دوخت ماسک گرد که قالب صورت باشد فقط کافیست الگوی اولیه را به دبرستی برش بزنید دیگر نیاز به هیچ اندازه دیگری ندارید. حالا دو قسمت آستر را مانند شکل روی دو قسمت پارچه اصلی بگذارید و محل درز را بدوزید. در ناحیه هلالی یک چرت ایجاد کنید و اطراف ماسک را به داخل بدوزید تا کار نهایی تمیز شود.

نحوه ی دوخت ماسک پارچه ای کاسه ای

حالا دو لبه کناری ماسک را برای قرار دادن کش به سمت داخل بدوزید. کش را از آن رد کنید و ماسک مخصوص صورت خودتان را داشته باشید.

آیا ماسک های خانگی تاثیری در انتقال ویروس کرونا دارند؟

دوخت ماسک های خانگی برای پیشگیری و عدم انتقال ویروس کرونا مانند خیاطی با الگوهای آسان است. شما می توانید با حداقل دانش خیاطی خود این ماسک ها را برای خودتان و عزیزانتان بدوزید. اما در نهایت فراموش نکنید که تاکنون هیچ گونه منبع علمی و موثقی وجود ندارد که جلوگیری صد در صدی این ماسک ها از ویروس کرونا را تایید کند. پس علاوه بر ضد عفونی کردن و شستن ماسک ها بعد از هر بار استفاده باید دیگر نکات بهداشتی را نیز رعایت کنید.