نخ از دوره نوسنگی برای بافتن پارچه و تهیه لباس برای انسان های اولیه مورد استفاده قرار گرفته است. در زمان نوسنگی از دوک نخ ریسی به عنوان تنها ابزار این کار در آثار باستانی کشف شده است و صنعت ابتدایی نخ ریسی را نشان می دهد.

نخ های امروزی از تنوع و گستردگی رنگ بسیاری برخوردارند. یک خیاط آگاه و با سلیقه و پر حوصله می تواند با انتخاب طرح، دوخت مناسب یک اثر زیبا و ماندگار خلق کند. با آموزشگاه خیاطی هنر مادر همراه باشید تا به بررسی انواع نخ کاربرد آن ها در خیاطی بپردازیم.

دمسه جز مرغوبترین نخ های کتان فرانسوی

پرکاربردترین و مهم ترین نخ در صنعت نساجی نخ پنبه است

نخ پنبه بیشترین استفاده را در خیاطی دارد. نخ پنبه از الیاف طبیعی پنبه تهیه می شود. در هنر خیاطی از نخ پنبه برای کوک زدن و رویه دوزی استفاده می شود. نخ های قرقره ای موجود در بازار همین نخ های پنبه ای هستند.

مهم ترین مزیت نخ پنبه، ازدیاد طول نخ تا حد پارگی نخ است که این خصوصیت روی کارایی نخ و پارچه است. هرچه طول الیاف بلندتر و بیشتر باشد و قطر آن نازک تر باشد الیاف پنبه بهتر و مرغوب تری خواهیم داشت.

تعداد زیادی از پارچه ها از نخ پنبه تولید می شوند، حتی بسیاری از الیاف دیگر را با الیاف پنبه می توان، در هم آمیخت. مانند مخلوط ابریشم مصنوعی با الیاف پنبه یا مخلوط پلی استر با نخ پنبه علاوه بر این موارد می شود نخ پنبه را همراه نخ کشیده شده مخلوط کنیم و لباس های جین و حالت کش دار تولید کرد و از آن در فصل سرما استفاده کرد.

پرکاربردترین نوع نخ پنبه است

نخ پنبه پرکاربردترین و مهم ترین نخ در صنعت نساجی است. الیاف پنبه از جذب رطوبت بالایی برخوردار است، پوشیدن لباس هایی که از نخ پنبه درست شده اند بسیار راحت است. برای گذراندن دوره های آموزشی، در آموزشگاه خیاطی باید با جنس های پارچها و انواع نخ آشناییت کامل را داشته باشید چون انتخاب پارچه صحیح و نخ بسیار مهم است.برای مثال اگر شما بخواهید لباس راحتی برای کودک خود بدوزید، پارچه ایی سبک و راحت را باید انتخاب کنید تا کودک در هنگام بازی کردن با لباسی که شما دوخته اید مشکل نداشته باشد.

برای دوخت هر پارچه ای نیاز به نخ مخصوص است، چون نخ از مهم ترین قسمت های یک لباس است و باید به ضخامت پارچه دقت کنید. اگر پارچه ظریف باشد، برای دوخت پارچه های کرپ دوشین، وال، پارچه های تریکو، ارگانزا از نخ های ابریشم که فوق العاده گران هستند، استفاده می کنند.

نخ ابریشم  از تاباندن الیاف ابریشم به دست می آید. نخ ابریشم در عین شفافیت، لطافت و ظرافت دارای استحکام و خاصیت رنگ پذیری بالا است. نخ ابریشم، انتخاب ایده آل برای خیاطی است، چون بسیار محکم است و برای نازک دوزی لباس های مجلسی پیشنهاد می شود از نخ ابریشم استفاده کنید. البته بیشتر هنرجویانی که قصد دارند فعالیت حرفه ای خود را در حوزه خیاطی حرفه ای آغاز کنند در ابتدا دوره ی نازک دوزی را می گذرانند و برای شرکت در این دوره حرفه ایی باید با انواع نخ های نازک و مناسب آشنا باشند.  اگر سوزن خود را به درستی انتخاب کنید بر روی پارچه لباس های شب و یا عروس که بسیار حساس هستند، بر روی پارچه سوراخ به جای نمی ماند.

نخ ابریشم لاکچری تریننخ موجود در بازار

نخ ابریشم  نمی تواند در دمای بسیار بالا مقاومت کند و احتمال آن که  آسیب ببیند بسیار زیاد است. نخ های ابریشمی در سایز های مختلف در بازار موجود است که بعضی از آن ها از سایر کشور های دیگر وارد ایران شده است. از ابریشم های کلفت که به صورت کلاف هستند، برای بافت فرش و گلیم و از ابریشم های خیلی نازک برای دوخت پارچه ها استفاده می شود. نخ ابریشم  بسیار گران است و یکی از دلایل با ارزش شناختن گلیم ها، وجود نخ های ابریشم در گلیم است.

نخ پشمی، مناسب برای لباس گرم زمستانی

نخ های پشمی جزئی از نخ هایی با الیاف های طبیعی حیوانی هستند. نخ های پشمی از استحکام بالایی بر خوردارند و جز نخ های ضخیم شناخته می شوند و از آن ها برای دوخت پارچه های کلفت استفاده می شود. نخ های پشمی برای پارچه های نازک و گلدوزی مناسب نیستند.نخ های پشمی به دلیل خاصیتی که دارند از هم گسسته می شوند پس برای گلدوزی، نازک دوزی، دوخت پارچه های نازک اصلا پیشنهاد نمی شود.

نخ پشمی پر طرفدار ترین نخ در صنایع نساجی

نخ های پشمی ظرافت و لطافت ندارند، به دلیل ضخیم بودن نخ پشمی می تواند هوا و گرما را در خود نگه دارد.دلیل اصلی که روستاییان و عشایر از پشم حیوانات نخ ریسیده ولباس های گرم زمستانی درست می کنند ضخیم بودن نخ پشمی است.

الیاف پشم وزن زیادی دارد و به خاطر ویژگی های فوق دارای طرفداران زیادی در صنایع مختلف است.

نخ نامرئی، دومین  نخ  در خیاطی است 

دوخت لباس عروس یکی ازپر درآمدترین شغل های جهان است، به همین جهت متقاضیان زیادی دارد. دوخت لباس عروس نیازمند ظریف کاری، حوصله زیاد و خلاقیت بالا است. خیاط حرفه ایی باید آگاهی و شناخت کامل از نخ ها و پارچه ها را برای دوخت داشته باشد. نخ های نامرئی یکی از پراستفاده ترین نخ برای دوخت لباس عروس و مهمانی ها است.

نخ های نامرئی نوعی نخ نایلونی هستند که برای جواهر دوزی های لباس های عروس، نامزدی و لباس شب کاربردهای زیادی دارند. استفاده از نخ های ظریف نامرئی آموزش دوخت لباس عروس و سنگ دوزی و مروارید دوزی های آن بسیار رایج است.

مروارید دوزی با نخ های نامرئی در لباس عروس

جنس نخ دمسه از چیست ؟

نخ های دمسه نخ های وارداتی به شکل کلاف های کوچک پانزده تا بیست متری هستند که مرغوب ترین آن ها فرانسوی است. همچنین نخ های آلمانی و ژاپنی نیز وجود دارد که از نظر مرغوبیت با نخ های فرانسوی برابری می کند.

جالب است بدانید شماره این نخ ها از یک  تا نهصد است و این شماره گذاری ها بر اساس رنگبندی ها صورت گرفته است. جنس این نخ ها از کتان مرغوب است و با هر بار شست و شو تغییر رنگ نمی دهد. همچنین از لحاظ مرغوبیت در مقابل حرارت بالای او بسیار مقاوم است.

نمره نخ چیست؟

نخ ها نه تنها از لحاظ جنس و رنگ بلکه از لحاظ ظرافت نیز با یکدیگر متفاوت هستند. منظور از نمره نخ، ظرافت نخ است که معمولا روی بسته نخ ذکر می شود. و با اعداد20_ 30_ 40_60 بیان می شود. نکته مهم آن است که هنگام خرید بسته نخ به نوع کار و نمره نخ توجه داشته باشید.

تنوع در رنگ و نمره نخ

کدام نخ برای کدام پارچه پیشنهاد می شود؟

اولین اقدام  برای آموزش خیاطی شناخت ابزار  و جنس نخ ها و پارچه ها است. اگر پارچه شماظریف بود از نخ های ابریشمی استفاده کنید. استفاده از نخ پنبه ای نازک با روکش پلی استر و نخ پنبه ای نازک ساده پیشنهاد می شود.

اگر پارچه شما دارای ضخامت کمی است از نخ ابریشم50 یا نخ پنبه ایی با روکش پلی استر استفاده کنید. نخ پنبه روکش پلی استر یا پنبه ای 40 تا 50 نیز برای پارچه های ضخیم مناسب است.

چرا شناخت انواع نخ برای مبتدیان هنر خیاطی مهم است؟

در این مقاله به بررسی انواع نخ و کاربرد های مختلف آن برای انواع پارچه ها پرداختیم.در نتیجه متوجه شدیم که اگر جنس پارچه شما ظریف است از نخ های ابریشمی نازک استفاده کنید. نخ پنبه ای نازک ساده هم برای پارچه های ظریف پیشنهاد می شود. این نخ ها قابلیت عبور از سوزن های ظریف را نیز دارند.همچنین اگر جنش پارچه شما ضخیم بود استفاده از نخ های پشمی گزینه مناسبی خواهد بود.

علاقه مندان به هنر خیاطی می توانند جهت ثبت نام در کلاس های آموزش خیاطی زنانه و مردانه با شماره تلفن 22206719-021 تماس حاصل فرمایید.