اگر کمی با خیاطی و مفاهیم اولیه آن آشنا باشید حتما این نکته را می‌دانید که دوخت دامن یکی از ساده‌ترین مواردی است که هر خیاط را دست به قیچی می‌کند. اما همین دامن ساده که در ظاهر دوخت خیلی راحتی به نسبت سایر لباس‌ها دارد، نکات ریزی دارد که اگر آن رعایت نشود ماحصل و نتیجه خوبی حاصل نمی‌شود. به عنوان مثال اندازی گیری دامن مهم‌ترین و شاید اصلی‌ترین نکته‌ای است که هر خیاط باید به آن توجه کند تا در نهایت دامن خوش‌برش و متناسب با فرم اندام شخص داشته باشد. در ادامه با آموزشگاه خیاطی هنر مادر باشید تا در مورد آموزش اندازه گیری دامن با شما صحبت کنیم.

1- اندازه گیری دور کمر به صورت حلقه وار با متر

شاید اولین نکته ای که برای اندازه گیری دامن باید به آن توجه داشته باشید، همین اندازه گیری دور کمر باشد. توجه داشته باشید که اگر اندازه گیری دور کمر درست نباشد، دامن دوخته شده به درستی در بدن فرد نمی‌ایستد و همین نکته موجب می‌شود که شما در نهایت از دامن دوخته شده خود رضایت کافی نداشته باشید.

برای اندازه گیری دور کمر تنها کافی است گودترین قسمت بدن خود را که کمی بالاتر از ناف است در نظر بگیرید. در این حالت متر را به شکل هلالی دور کمر خود نگهدارید (به صورتیکه متر حالت صاف روی کمر داشته باشد و اندازه گیری ها دقیق ایجاد شود) و اندازه مشخص شده را روی کاغذ بنویسید.

نوشتن اندازه مشخص شده روی کاغذ برای بالابردن دقت کار الزامی است پس به هیچ عنوان این مرحله ساده را رد نکنید.

اناتومی اندازه گیری دامن

2- اندازه گیری باسن کوچک، دومین مرحله برای اندازه گیری دامن

دومین مرحله از اندازه‌گیری‌های دامن، اندازه گیری دور باسن کوچک است. اما باسن کوچک را چطور می‌توان اندازه‌گیری کرد؟

حدودا ده الی یازده سانتی‌متر پایین‌تر از کمر یا همان محل استخوان برجسته لگن را باسن کوچک صدا می‌زنند البته تمام این موارد و عبارت‌های تخصصی خیاطی در مورد آناتومی بدن در حین آموزش خیاطی به شما ارائه می‌شود. این قسمت را نیز به صورت حلقه‌وار و به شکلی که متر کاملا صاف در محل قرار گیرد اندازه‌گیری می‌کنیم.

توجه داشته باشید که مهم ترین بخشی که در اندازه گیری لباس باید به آن توجه کنید، اندازه گیری دقیق است. پس توجه کنید که دقیقا عددی که روی متر مشاهده می کنید را به عنوان سایز در نظر بگیرید. در هنگام اندازه گیری نیازی نیست که به وجود فضایی برای دوخت توجه کنید. تنها تمرکز خود را برای دریافت اندازه دقیق بگذارید.

3- اندازه گیری باسن بزرگ، برجسته‌ترین بخش بدن

مرحله سوم اندازه گیری، اندازه گیری باسن بزرگ است. در این قسمت شما باید متر را در برجسته ترین نقطه باسن که به اصطلاح به برجستگی های ماهیچه سرینی معروف است قرار دهید و اندازه مشخص شده را پس از مشاهده سایز، یادداشت کنید.

توجه داشته باشید که برای اندازه گیری باسن بزرگ حتما به حلقه متر توجه کنید تا کاملا صاف دور بدن قرار گیرد چرا که پرخطاترین بخش برای اندازه گیری دامن همین باسن بزرگ است.

اندازه گیری باسن بزرگ

4- مرحله چهارم، اندازه گیری قد دامن

به صورت کلی اندازه گیری قد دامن به سلیقه و نوع مدل دامن انتخابی بستگی دارد اما این به معنایی نیست که برای اندازه گیری قد دامن نیاز به هیچ حساسیتی نیست.

توجه داشته باشید که برای اندازه گیری قد دامن بایستی از قسمت پشت و برجسته ترین بخش باسن بزرگ اندازه گیری را انجام دهید تا خطای اندازه گیری کمتر شود. به همین صورت ادامه دهید و قد دامن را به هر سایزی که دلخواه و مدنظرتان بود اندازه گیری کنید. البته هر مدل دامن اندازه قد مشخصی دارد که با شناخت آن بهتر می‌توانید به قد دامن مورد نظر خود برسید. به همین خاطر ما در ادامه در مورد انوع قد دامن که قبل از آموزش دوخت دامن باید با آن آشنا باشید با شما صحبت می‎‌کنیم.

5- قد دامن مینی، متر را تاحد ران اندازه‌گیری کنید

قد دامن مینی کوتاه ترین مدل دامنی است که در ژورنال ها مشاهده می شود. این دامن های کوتاه سایزهای متفاوتی دارد اما حداقل قد آن از زیر باسن شروع شده و حداکثر قد آن تا روی ران ها ادامه دارد.

بلندتر یا کوتاه تر شدن این دامن باعث می شود تا اندام به خوبی در آن نمایان نشود و زیبایی دامن گرفته می شود.

قد دامن میدی، دامن های با قدمتوسط

دامن میدی از نوع مدل هایی است که به دلیل قد مطلوبی که دارد، طرفداران زیادی دارد. این نوع دامن ها نهایتا تا سر زانو می رسد. به همین خاطر اگر قصد برش دامن میدی را دارید، بایستی تا متر را از قسمت پشت و روی باسن بزرگ (برجسته ترین بخش باسن) قرار دهید و سپس متر را تا روی زانو پایین بیاورید. در نهایت عدد نشان داده شده روی متر را به عنوان قد دامن دلخواه خود یادداشت کنید.

قد دامن بلند، ماکسی و پوشیده از پشت کمر تا قوزک پا

دامن های ماکسی که به عنوان دامن های پوشیده و بلند هم معروف هستند، قد دامن بلندی دارند اما این قد دامن بلند به این معنا نیست که نباید در اندازه گیری قد آن دقت کرد.

به صورت کلی دامن های ماکسی تا قوزک و مچ پا می تواند ادامه داشته باشد اما اگر بلندتر باشد باز هم نمای خوبی در تن ندارد و زیبایی و جلوه مناسبی هم به عنوان دامن ماکسی ایجاد نمی کند.

انواع قد دامن مینی

برای اندازه گیری قد این دامن باید متر را از پشت کمر تا روی قوزک پا بیاورید و در نهایت اندازه گیری کنید.

سه اندازه مهم که برای اندازه گیری قد دامن باید به آن توجه کنید

در اندازه گیری قد دامن علاوه بر توجه کردن به مدل و نوع دامن باید به حساسیت های آن نیز توجه کنید. به عنوان مثال، برای بالابردن دقت در اندازه گیری قد دامن بایستی قد اندازه را از سه جهت از پشت وسط باسن تا زمین، نوار کمر خط پهلو تا زمین و خط وسط پیش تا زمین را اندازه گیری کنید. مساوی بودن تمامی این انداره ها می تواند دقت اندازه گیری شما را بیشتر کند.

البته عدم تساوی این سه سایز به معنی خطا در اندازه گیری شما نیست چرا که اکثر افراد پلاس سایز و یا افرادی که سایز نرمالی ندارند، اندازه تا زمین از خط وسط پشت آن ها و خط وسط پیش تا زمینشان برابر نیست.

اندازه های مهم اندازه گیری دامن

پس از اندازه گیری دقیق، با رسم الگوی دامن خیاطی را آغاز کنید

حالا پس از اینکه تمام اندازه گیری را به صورت دقیق انجام دادید به راحتی می توانید با رسم الگوی دامن، خیاطی و دوخت آن را آغاز کنید. البته برای دوخت دامن های مختلف با الگوهای دقیق حتما باید آموزش مناسبی مانند نکته های دقیقی که در این مقاله به آن اشاره شده را کسب کنید. به همین خاطر به شما پیشنهاد می کنیم که با گذراندن دوره نازک دوزی زنانه علاوه بر آشنایی با اصول اولیه خیاطی، دوخت چندین مدل دامن را هم یادبگیرید و به راحتی برای خود و خانواده دامن های جذاب بدوزید.