حتما بارها پارچه‌هایی با بافت مشخص و تار و پودی خاص را از نزدیک دیده‌اید. پارچه‌هایی که طرح‌های زیبای آن‌ها به کمک روی هم آمدن تار و پودها شکل گرفته و باعث ایجاد یک نمای خوش رنگ و طرح با تصاویر زنده شده است. این پارچه‌ها را به اصطلاح تاپستری می‌گویند. تاپستری در حقیقت هنر داستان‌سرایی با تار و پود نخ‌های رنگی و پارچه‌های رشته‌ای است. هنری که از شاید از هزاران سال پیش به صورت ناشناخته وجود داشته و در دنیای مدرن، زیبایی و جلوه آن به نمایش درآمده است. اگر به این هنر علاقه دارید و یا می‌خواهید اطلاعات مفیدی از آن به دست آورید، در این مطلب با ما همراه باشید تا به شما بگوییم تاپستری چیست و چه کاربردی در مد و فشن دارد؟

تاپستری چیست؟

قبل از آنکه نگاهی به تاریخ و پیدایش هنر تاپستری بیندازیم، شما را با مفهوم این هنر زیبا آشنا خواهیم کرد. هنر تاپستری در اجرا شبیه گلیم‌بافی است. دار و گره زدن تار و پود نخ‌ها به یکدیگر بیش از هرچیز تصویر بافت گلیم را در ذهن هرکس زنده می‌کند. اما تاپستری در حقیقت یک پارچه با بافت خاص است. پارچه‌ای با بافت دستی که می‌توان از آن برای کاربردهای متفاوتی استفاده کرد.

پارچه تاپستری تزئینی

در هنر تاپستری می‌توان طرح موردنظر را با کمک نخ و روی دار به صورت تار و پود به یکدیگر گره زد. پارچه تاپستری نهایی محصولی از به کار گیری مجموعه تکنیک‌های چند هنر است. نساجی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، مکرمه، پارچه‌بافی و حتی هنرهایی مانند آینه‌کاری که می‌تواند در بافت پارچه جایی داشته باشد، بخشی از هنرهایی هستند که با بافت تاپستری آن را تجربه خواهید کرد. همچنین بسیاری از نکات آموزش خیاطی مانند شناخت ابزار، نازک دوزی و تمیزدوزی در مرحله بافت تاپستری به شما در بالا رفتن سرعت کمک خواهد کرد.

برای بافت تاپستری ابتدا باید یک طرح قبلی داشته باشید. طرحی ذهنی که باید آن را به کمک قلم و کاغذ رسم کنید و به صورت الگویی واضح، دقیق و کاربردی همراه خود داشته باشید. مرحله بعد بستن دار و گره زدن نخ‌ها برای ایجاد طرح مورد نظر است. در نهایت یک پارچه با ضخامت دلخواه برای استفاده‌های دکوری و یا کاربردی در دستان شما خواهد بود.

طرح تاپستری

لوازم مورد نیاز تاپستری؛ برای شروع به چه چیزهایی نیاز دارید؟

کافی است یک بار هنر تاپستری را از نزدیک ببینید تا به آن علاقه‌مند شوید. این هنر اگرچه ظرافت بسیاری دارد، اما ساده است و با کمی دقت و حوصله می‌توان آن را به خوبی یاد گرفت. اگر تصمیم به شروع این هنر دارید، قبل از هرچیز باید لوازم مورد نیاز آن را به خوبی بشناسید و کاربرد هرکدام را بدانید.

دار تاپستری اولین و مهم‌ترین ابزار مورد نیاز شما است. در حقیقت این دار مانند یک زمینه و چارچوب محدوده محصول هنر شما را مشخص می‌کند و شما می‌توانید با کمک آن، اندازه‌ها را به دقت اجرا کنید. دار تاپستری در اندازه‌های مختلف بسته به نیاز شما در بازار وجود دارد.

برای چله کشی دار بهتر است از نخ‌های پانچ ظریف و متوسط استفاده کنید. این نخ‌ها به دلیل ظرافت در تار و پود نخ مشخص نمی‌شوند و علاوه‌بر آن مقاومت خوبی نیز دارند.

برای بافت تاپستری می‌توانید از انواع نخ استفاده کنید. انتخاب نخ مناسب به کاربری تاپستری نهایی شما بستگی دارد. الیاف پشمی و نوار برزنتی از نمونه نخ‌هایی هستند که برای بافت تاپستری استفاده می‌شوند. نخ زن، ماسوره یا بوبین و سوزن بلند تاپستری از دیگر لوازم موردنیاز برای شروع این هنر هستند.

لوازم مورد نیاز تاپستری

کاربردهای تاپستری؛ از اکسسوری خانه تا طراحی لباس

پارچه تاپستری نیز مانند بسیاری از محصولات هنری، می‌تواند کاربردهایی متفاوت و خلاقانه داشته باشد. در حقیقت انتخاب کاربری آن به طرح، اندازه و البته ضخامت تاپستری وابسته است. در ادامه با پرکاربردترین استفاده‌های تاپستری آشنا خواهید شد.

1- دیوارکوب تاپستری؛ محبوب‌ترین دکور در خانه

تاپستری به دلیل نوع اجرا و طرح‌های ذهنی و زیبایش یک هنر ارزشمند به حساب می‌آید. به همین دلیل حتی تاپستری‌هایی که شکلی مانند گلیم دارند، معمولا به دیوار آویخته می‌شوند. علاوه‌بر این در هنر بافت Tapestry معمولا از تعداد زیادی رنگ و طرح منحصر به فرد مدرن و سنتی استفاده شده است.

به همین دلیل از این پارچه به عنوان دیوارکوب برای تزئین خانه و اتاق خواب استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با توجه به رنگ غالب دکوراسیون نشیمن خانه یک دیوارکوب تاپستری با رنگ و طرح دلخواه روی دیوار نصب کنید تا فضایی خاص و منحصر به فرد با این هنر رویایی بسازید.

نمونه طرح تاپستری دیواری

2- اکسسوری‌های خانه با رنگ و بوی هنر دستی

با توجه به کوچک بودن خانه‌های امروزی و گسترش سبک مینیمال در آپارتمان‌ها، بسیاری از افراد از پارچه تاپستری به جای دیوارکوب در اکسسوری‌های دکوراسیون خانه استفاده می‌کنند. برای مثال می‌توان پارچه تاپستری با الیاف پنبه را به عنوان یک رومیزی یا روتختی نیز استفاده کرد.

روتختی تاپستری

همچنین این پارچه‌ها در جزئیاتی مانند پارچه کوسن نیز زیبا و چشمگیر هستند و محیط ساده منزلتان را به یک فضای خاص تبدیل خواهند کرد.

اکسسوری خانه با تاپستری

3- پارچه تاپستری در طراحی لباس؛ ورود رویا به دنیای فشن

با ایجاد تنوع در طرح و جنس نخ تاپستری، کم کم زمینه ایجاد خلاقیت در تولید این محصولات هنری نیز وسعت پیدا کرد. تا جایی که پارچه‌های تاپستری نازک‌تر به دنیای طراحی لباس و مد راه پیدا کردند و به یکی از محبوب‌ترین و البته گران‌ترین لباس‌ها تبدیل شدند.

تاپستری در فشن و مد

از پارچه‌های تاپستری این روزها برای دوخت لباس‌های شب، خرج کار و حاشیه‌دوزی نیز استفاده می‌شود.

دامن تاپستری

همچنین می‌توانید هنگام آموزش طراحی لباس، بهترین مدل‌های کت و لباس‌های رسمی را با این پارچه رسم کنید تا نتیجه کار متفاوت و مخصوص خودتان باشد.

پارچه تاپستری در طراحی لباس

4- کیف، کلاه و زیورآلات؛ جزئیاتی که به شیک بودن شما کمک می‌کنند

زیورآلات و جزئیات لباس مانند کیف و کلاه از آن دسته محصولاتی هستند که با به کاررفتن پارچه تاپستری در آن، به یک استایل هنری، خاص و منحصر به فرد تبدیل می‌شوند. با توجه به محبوبیت این هنر، تولیدکنندگان نیز از این سبک پارچه برای تولید اکسسوری و کیف و کفش نیز استفاده کرده‌اند. این جزئیات با تار و پود زیبای خود، میان فشن دوستان سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد.

کلاه تاپستری

طراحی لباس با پارچه‌های ترند دنیا؛ از پارچه تاپستری تا مینیمال

در این مطلب مهم‌ترین نکات پارچه تاپستری و استفاده آن در زندگی را به شما گفتیم. اگر این پارچه زیبا و خوش رنگ و نگار را دراختیار دارید و برای طراحی دوخت یک لباس متفاوت با آن به دنبال جدیدترین متدها هستید، ما در آموزشگاه خیاطی هنرمادر همراه شما خواهیم بود.

با ثبت نام در دوره طراحی لباس می‌توانید جدیدترین و خلاقانه‌ترین روش‌های طراحی لباس را بشناسید. برای آشنایی با دوره‌ها و کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با شماره 22206719-021 تماس بگیرید.