یکی از رایج‌ترین اتفاقاتی که به ویژه از سوی خیاطان مبتدی و افراد خریدار پارچه رخ می‌دهد، عدم تشخیص پارچه‌های شبیه به هم و یکی دانستن آنان است. در دنیای مد و خیاطی، ده‌ها پارچه تولید شده‌اند که از نظر بافت و ساختار شباهت زیادی به یکدیگر دارند. اما دو پارچه متفاوت هستند و نمی‌توان آن‌ها را یکی دانست. پارچه دانتل و گیپور دو پارچه پر کاربرد با شباهت زیاد هستند. این دو جنس پارچه به ویژه برای دوخت لباس مجلسی کاربرد زیادی دارند. اما گاهی تشخیص آن‌ها از یکدیگر بسیار دشور است. اگر شما هم تا به حال با این مشکل مواجه بوده‌اید، این مطلب را بخوانید. در ادامه ویژگی‌های برجسته دانتل و گیپور و تفاوت‌های این دو پارچه مجلسی را به شما خواهیم گفت.

پارچه گیپور؛ پارچه مجلسی با بافت ظریف و منحصر به فرد

اگر نگاهی به لباس‌های مجلسی که با آستر دوخته شده‌اند بیندازید، پارچه گیپور را با ظرافت بسیار و زیبایی منحصر به فردش تشخیص خواهید داد. پارچه گیپور در حقیقت نوعی از پارچه مجلسی طرحدار است که متریال اصلی آن ابریشم است و به همین دلیل طرح‌هایی با ظرافت بالا دارند. البته در بعضی از پارچه‌های گیپور می‌توان ترکیبی از الیاف مصنوعی را یافت. همچنین تعداد کمی از این پارچه‌ها به دلیل طرح خاص، دوخت دستی دارند.

برای مثال در بافت بعضی از گیپورها پولک دوزی‌های خاص وجود دارد. این نوع از پارچه‌های گیپور دست دوز هستند و به دلیل ظرافت، زیبایی و ماشینی نبودن ارزش و قیمت بالایی نیز دارند. اگر در ابتدای شروع آموزش خیاطی هستید و می‌خواهید به تازگی لباس مجلسی بدوزید، پارچه گیپور با الیاف مصنوعی بهترین گزینه برای شما است. چرا که طرح‌های این گیپور برجستگی کمتری دارد و به اصطلاح خوش دوخت‌تر است.

کاربرد پارچه گیپور

پارچه دانتل؛ پارچه‌ای برای لباس‌های مجلسی رسمی و گران قیمت

پارچه دانتل نوع دیگری از پارچه مجلسی با طرح برجسته است. این پارچه در سال‌های اخیر بهترین گزینه برای لباس‌های مجلسی خاصی مانند لباس عروس و لباس نامزدی شناخته شده و با کمک آن می‌توان پیراهن‌های مجلسی بسیار رسمی با مدل‌های خاصی را دوخت. طرح‌های مشبک و متنوع پارچه دانتل از نخ بسیار ظریف کتان یا ابریشم و با کمک دستگاه دوخته می‌شود. اما مانند پارچه گیپور بعضی از مدل‌های ظریف‌تر این پارچه نیز به صورت دستی تولید می‌شوند. این مدل از پارچه‌های دانتل با دوخت‌های دستی قیمت بالاتر و زیبایی و ظرافت بیشتری دارند.

پارچه دانتل با گل برجسته برای لباس شب

پارچه دانتل به طور کلی سه نوع طرح برجسته، کار شده و کار نشده دارد. پرفروش‌ترین پارچه‌های دانتل را می‌توان نمونه‌هایی از این پارچه با دوخت سنگ، ملیله و خامه دوزی دانست. چرا که جلوه بیشتری نسبت به مدل‌های ساده دانتل دارند.

عده زیادی از افراد تصور می‌کنند که دوخت پارچه دانتل بسیار دشوار است. اما اگر آموزش دوخت لباس شب را به صورت حرفه‌ای دیده باشید و چرخ خیاطی شما نیز سالم باشد، دوخت دانتل برایتان مانند پارچه‌های ساده خواهد بود. تنها کافی است صبر و دقت خود را بالا ببرید تا به طرح دانتل هنگام دوخت آسیبی وارد نکنید.

کاربرد پارچه دانتل

تفاوت‌های دانتل و گیپور؛ از چه راهی دانتل و گیپور را از هم تشخیص دهیم؟

با خواندن تعاریف پارچه دانتل و گیپور متوجه می‌شوید که مهم‌ترین ویژگی هر دو این پارچه‌ها، طرح برجسته و مشبک آنان است. به همین دلیل ممکن است هنگام خرید پارچه برای لباس شب میان این دو گزینه مردد شوید و یا تشخیص این پارچه‌ها از یکدیگر برایتان ممکن نباشد.

در قدم اول بهتر است بدانید که شباهت‌های این دو پارچه بیشتر از تفاوت‌های آنان است. اما با این وجود، نوع استفاده از آن‌ها می‌تواند به طور کامل متفاوت باشد. به همین دلیل بهتر است جزئیات این تفاوت را بشناسید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

تفاوت در زمینه پارچه؛ اصلی‌ترین فرق دانتل و گیپور

مهم‌ترین ویژگی که در پارچه دانتل دیده می‌شود و آن را از پارچه گیپور متمایز می‌کند، وجود تور در زمینه اصلی پارچه است. در حقیقت میان گل‌های تک به تک و طرح‌های مشبک دانتل، تور بافته شده و می‌توان این تور را با چشم دید. از این نوع پارچه به عنوان خرج کار برای لباس عروس استفاده می‌شود.

اما پارچه گیپور زمینه توری ندارد و به صورت ضخیم‌تر تولید می‌شود. با این پارچه به همراه پارچه آستری می‌توانید یک لباس مجلسی شیک را بدوزید. طرح‌های پارچه گیپور خاصیت اپلیکه شدن دارند. به این معنی که می‌توانید هر مجموعه گل برجسته را از پارچه کلی جدا کنید و به صورت مجزا روی لباس شب بدوزید. البته طرح‌های گیپور محدود به لباس شب نیست و می‌تواند در کنار انواع پارچه مانتویی مجلسی و رسمی نیز ترکیب جذابی باشد.

زمینه پارچه گیپور

وزن و بافت پارچه؛ کدام سبک‌تر است؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این دو پارچه را از یکدیگر متمایز می‌کند، بافت و وزن آن‌ها است. پارچه دانتل به دلیل دوخت خاص و پرتراکم، سنگین‌تر از پارچه گیپور است. همچنین بافت پارچه گیپور به گونه‌ای است که باعث ایجاد گرما نمی‌شود و تعادل دمایی بدن را حفظ می‌کند.

قیمت پارچه؛ کدام پارچه مجلسی ارزان‌تر است؟

اگر این دو پارچه را از لحاظ بافت مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که در پارچه دانتل الیاف پنبه به کار رفته و بافت خاص‌تری دارد. به همین دلیل پارچه‌های دانتل نسبت به پارچه‌های گیپور گران‌تر هستند. این موضوع باعث می‌شود تا لباس‌هایی با پارچه گیپور ارزان‌تر از لباس با تور دانتل باشند.

پارچه دانتل در لباس عروس

آموزش دوخت لباس شب با انواع پارچه در آموزشگاه هنرمادر

نحوه به کار بردن هریک از این پارچه‌های مجلسی در دوخت متفاوت است و به ترفندهای خاصی نیاز دارد. برای یادگیری همه این ترفندها، باید نکاتی را از مربیان در آموزشگاه خیاطی بیاموزید.

ما در آموزشگاه خیاطی هنرمادر با برگزاری دوره‌های کاربردی خیاطی از قدم اول آموزش در کنار شما هستیم.