هیچ معماری قبل از بررسی اندازه ها و ایجاد نقشه راه، دست به ساخت بنایی ارزشمند و زیبا نمی زند. همه هنرهایی که در روز از کنارشان می گذریم اولین قدمی داشته اند و اغلب، اولین قدم آن ها نقشه راه و اطلاعات خام اولیه بوده است. اندازه گیری همان اولین و مهم ترین قدم در خیاطی است که اطلاعات مورد نیاز برای دوخت یک لباس متفاوت و زیبا را به خیاط می دهد. بدون یادگرفتن فوت و فن های این مرحله، هرگز نمی توانید یک نتیجه متفاوت و منحصر به فرد به دست آورید. در این مطلب از هنر مادر، هرچه باید از اندازه گیری در خیاطی بدانید را به شما خواهیم گفت.

1- توجه به نوع و مدل لباس در اندازه گیری حرفه ای

مهم ترین نکته برای شروع مسیر حرفه ای در خیاطی، توجه به این پرسش است که می خواهید چه لباسی بدوزید؟ اندازه گیری برای دوخت لباس شب زنانه با یک مانتو کلاسیک متفاوت است. بنابراین بهتر است انواع لباس را دسته بندی و نحوه اندازه گیری در هرکدام را برای خود جمع آوری کنید. با این روش می توانید در صورت نیاز، به اطلاعات قبلی نگاهی بیندازید و برای زمان خود، برنامه ریزی بهتری داشته باشید.

ترفندهای اندازه گیری دقیق در خیاطی

2- دقت به نحوه ایستادن؛ راز صحت در اندازه گیری

یکی از فوت و فن هایی که در آموزشگاه خیاطی به هنرجویان آموزش داده می شود، نحوه صحیح ایستادن هنگام اندازه گیری است. فراموش نکنید که شما قصد دوخت یک لباس خوش فرم و حرفه ای را دارید. بنابراین فرم بدن در هنگام ایستادن می تواند دقت اندازه گیری شما را پایین بیاورد.

یکی از راه هایی که باعث می شود اندازه گیری دقیق تری داشته باشید، این است که به مشتری خود گوشزد کنید که در طبیعی ترین حالت بدنی خود بایستد. حبس کردن نفس، ایجاد انقباض غیر واقعی در ناحیه شکم، خمیدگی زانو و آرنج و ایجاد برآمدگی کمر، می توانند اندازه هایی غیر واقعی را به شما نشان دهند.

یکی از فوت و فن های اندازه گیری خیاطان حرفه ای، این است که هنگام اندازه گیری با متر، سمت راست فرد قرار می گیرند. به این ترتیب تسلط بیشتری خواهند داشت.

3- ضریب خطای اندازه گیری را از قلم نیندازید

برای اینکه در اندازه گیری خطای کمتری داشته باشید، بهتر است از مدل خود بخواهید که از پوشیدن لباس های بسیار گشاد و با مدل های خاص هنگام محاسبه سایز، خودداری کند. چرا که این نوع از لباس ها باعث انحراف متر و ایجاد اشکال در اندازه نهایی می شود.

بهترین لباس ها هنگام اندازه گیری با متر، لباس های نخی ساده و کم حجم هستند؛ چرا که حرکت متر روی آن ها ساده تر است و در نتیجه عدد به دست آمده با کمترین میزان اشتباه و دربردارنده فرم واقعی بدن خواهد بود.

4- نحوه گرفتن متر خیاطی، بی دقتی نکنید!

شاید برایتان عجیب باشد که ساده ترین عوامل در یک اندازه گیری صحیح، چگونه تا این اندازه برای کسب یک نتیجه رضایت بخش مهم و حیاتی هستند. نحوه گرفتن متر یکی از مراحل آموزش طراحی لباس است که یادگیری آن می تواند روش اندازه گیری شما را به کلی جابجا کند. برای اینکه گرفتار این مشکل نشوید، بهتر است هنگام کار با متر، آن را به شکل استاندارد در دستان خود بگیرید.

برای محاسبه اندازه های افقی، باید متر را دقیقا موازی با زمین بگیرید. این کار به شما کمک می کند که انحراف کمتری در محاسبه داشته باشید و خطای شما به اندازه میلی متر باشد. به علاوه برای اندازه گیری طول، می توانید متر را به موازات بازو یا ساق پا بگیرید.

نحوه گرفتن متر برای اندازه گیری در خیاطی

5- محاسبه اندازه های اصلی لباس در اولویت است

بسیاری از افراد تصور می کنند برای اندازه گیری باید تنها به مدل لباس توجه کرد. مثلا اگر مشتری درخواست دوخت مانتویی با آستین های آزاد را داشته باشد، بدون محاسبه اندازه اصلی بازوها، اندازه نهایی را محاسبه می کنند. این یکی از روش هایی است که با استفاده از آن، هرگز موفق نخواهید شد.

همه مراحل خیاطی از آموزش اندازه گیری و رسم الگو تا آموزش برشکاری پارچه، به اصول و چهارچوب هایی پایبند است. بنابراین بهتر است قدم به قدم پیش بروید. داشتن اندازه های اصلی به شما کمک می کند که محاسبه ای دقیق تر داشته باشید. پس از اندازه اصلی، می توانید میزان گشادی یا بلندی لباس را تعیین کنید.

6- از جدول اندازه گیری لباس استفاده کنید

هر فردی ویژگی های بدنی و فرم منحصر به فرد خود را دارد. به همین دلیل هیچ متدی در آموزش خیاطی استفاده از اندازه ها و الگوهای آماده را به هنرجویان پیشنهاد نمی کند. با این حال گاهی اندازه های آماده به شما کمک می کند تا بتوانید ساده تر مرحله دوخت را پشت سر بگذارید. یکی از مهم ترین کاربردهای اندازه های ثابت و آماده، این است که می توانید تعداد زیادی لباس با سایزهای متفاوت بدوزید و به صورت آماده برای فروش بگذارید.

جدول زیر یک جدول اندازه گیری مهم و البته معروف است. اندازه های این جدول به صورت تقریبی هستند و با بررسی افراد مختلف جمع آوری شده و در سراسر دنیا قابل استفاده است.

7- مراحل انداز گیری خیاطی را به ترتیب طی کنید

داشتن نظم می تواند یک نیروی محرک فوق العاده برای انجام کارها باشد. یکی از فرایندهایی که باید نظم را در آن رعایت کنید، مراحل اندازه گیری است. بهتر است اندازه گیری را از بالاتنه و به ترتیب شروع کنید. دقت به این جزئیات کار شما را حرفه ای تر می کند.

یکی از مراحل مهمی که در آموزش های نازک دوزی به هنرجویان هنر مادر آموزش داده می شود، اندازه گیری صحیح است. ما در همه مراحل مبتدی تا حرفه ای، همراه شما هستیم تا به یک خیاط محبوب تبدیل شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از دوره های تخصصی، با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.