روش دوخت انواع زیپ

دوختن زیپ گاهی برای مبتدیان آموزش خیاطی مشکل به نظر می رسد. رعایت نکاتی که ذکر می‌شود و نیز به کار بردن شیوه‌ی مناسب دوخت، این مشکل را آسان و سهل خواهد کرد. در دوختن زیپ نکات مهمی را باید رعایت نمود؛ مثلا هرگز سعی نکیند زیپ را با پایه‌های معمولی چرخ به لباس متصل سازید. طول هر چاک برای دوخت باید بین «5/0 تا 1 سانتی‌متر» از طول زیپ بلندتر باشد.

دوخت زیپ مخفی با دست

زیپ بسیاری از پارچه‌ها را باید با دست دوخت و از اتصال ان توسط چرخ خوداری کرد. پارچه‌هایی که باید زیپ آنها را با دست دوخت عبارتند از : مخمل، تور، ابریشم طبیعی، دانتل و پارچه‌های لطیف مانند حریر و … و انواع پارچه‌های فانتزی . شیوه‌ی دوخت ممکن  است یکطرفه یا  ساده باشد، ولی به هر حال تمام شلال‌هایی که از جهت روی پارچه دیده می‌شوند باید توسط دست دوخته گردد. برای دوخت رو از «بخیه» (سوزن پشت سوزن) استفاده کنید تا دوخت کاملا محکم و بادوام شود.

دوخت زیپ مخفی با دست

دوخت زیپ مخفی با چرخ

این نوع دوخت برای اتصال زیپ به چاک یقه، چاک آستین، درز وسط پشت، درز وسط جلو و همچنین زیر درز پیلی‌های گرد و خوابیده به کار می‌رود. زیپ را در محل مورد نظر به جادرز کوک بزنید و پایه‌ی مخصوص زیپ را نصب نمایید. پایه زیپ را باید روی سمت راست سوزن تنظیم کنید. پارچه را به حالت صاف زیر پایه قرار دهید سپس با فاصله‌ای معین از دندانه زیپ ( حدود نیم سانتی‌متر) دوخت ذرا انجام دهید.

دوخت زیپ مخفی با چرخ

 دوخت زیپ بدون درز باز

ابتدا یک تکه پارچه به عرض «5 سانتی‌متر» که طول آن «3 سانتی‌متر» بیشتر از طول چاک باشد، تهیه کنید و روی پارچه و دقیقا وسط خط چاک قرار دهید.

 دوخت زیپ بدون درز باز

آن گاه به فاصله‌ی «2 میلی‌متر» (از وسط) طرفین آن را بدوزید. وسط چاک را چیده و «5/0 سانتی‌متر» مانده به انتهای چاک دو اریب بچینید. (توجه کنید قبل از دوخت با چرخ نباید چاک را بچینید؛ زیرا، پارچه سریع ریش می‌شود.)

 دوخت زیپ بدون درز باز 2

سجاف را به طرف پشت لباس برگردانید. درز آن را به طرف داخل بغلتانیدو روی آن را کوک بزنید. معمولا از زیپ دندانه درشت استفاده کنید. به طور که دندانه‌ها با لبه چاک مماس باشد. آن را کوک بزنید و سپس مطابق شکل چرخ نمایید.

 دوخت زیپ بدون درز باز 3

 روش اتصال زیپ‌های مجزا

در این نوع  دوخت، نوار زیپ از قسمت رو دیده می‌شود. ابتدا لبه لباس را «تودوزی» کنید. سپس نوار زیپ را به درز جلوی لباس متصل نموده و توسط کوک ثابت نمایید.

 روش اتصال زیپ‌های مجزا

لبه پایین سجاف را «تا» بزنید و سجاف جلو را روی زیپ قرار دهید. آنگاه درز بگیرید به طوری که پس از بسته شدن زیپ، چاک لباس لب به لب زیپ مماس واقع شود.

 روش اتصال زیپ‌های مجزا 2

سجاف را به پشت برگردانید، روی سجاف و بالاتنه را کوک بزنید و چرخ کنید.

 روش اتصال زیپ‌های مجزا

کوتاه کردن زیپ

طول زیپ را می‌توان با جدا کردن دندانه‌ها یا چیدن طول اضافی زیپ، به اندازه دلخواه تبدیل کرد. باید یادآوری کرد پس از کوتاه نمودن یا درآوردن دندانه‌ها، سر آنها را با دوختن مسدود کنید.

کوتاه کردن زیپ

دوخت زیپ شلوار یا جلوی دامن (مردانه دوزی)

از خط مرکزی به اندازه یک سانتی‌متر داخل شوید و زیپ را از قسمت پشت بدوزید.

دوخت زیپ شلوار یا جلوی دامن (مردانه دوزی)

زیپ قسمت زیر را «تا» کنید و لبه آن را کوک بزنید. سجاف قسمت روی زیپ را «تا» کنید. خط دوخت زیپ قبلا روی الگوی شلوار علامتگذاری شده است. زیپ را روی این محل کوک بزنید و چرخ کنید.

دوخت زیپ شلوار یا جلوی دامن (مردانه دوزی) 2

دوخت زیپ‌های مخفی

در این نوع زیپ، دندانه‌ها به طرف داخل لباس است. به همین علت، پس از دوخت صحیح به صورت یک درز از روی لباس مشخص می‌شود.

دوخت زیپ‌های مخفی 1

با چرخاندن توپی چرخ، پایه و سوزن را در بالاترین وضعیت خود قرار دهید از پایه دوخت زیپ که مخصوص دوختن لبه‌های بلند است استفاده کنید.

دوخت زیپ‌های مخفی 2

ابتدا یک طرف شکاف زیپ را با دست روی پارچه کوک بزنید. سپس پایه زیپ را در انتهای دندانه قرار دهید و شروع به دوختن کنید.( دقت نمایید دندانه‌ها در سمت پشت زیپ قرار دارد.باید مطابق شکل روبه‌رو دوخته شود.)

برای دوختن سمت چپ زیپ، وضعیت پایه را به منظور قرار دادن پایه در سمت چپ سوزن تغییر دهید.این سمت چپ زیپ را با همان روشی که سمت راست را دوخته‌اید، بدوزید. البته شما می توانید کلیه این مراحل را با شرکت در دوره های آموزش خیاطی در آموزشگاه خیاطی معتبر به راحتی بگذرانید.

دوخت زیپ‌های مخفی 2