یکی از مهم ترین مهارت هایی که هر خیاط حرفه ای باید داشته باشد، انتخاب نوع پارچه برای دوخت های مختلف است. برای مثال پارچه حریر نمی تواند یک انتخاب مناسب برای دوخت یک مانتو پاییزی باشد. در حقیقت جنس پارچه و نوع خاص بافت آن، تعیین می کند که برای کدام مانتو در کدام موقعیت و در چه فصلی از سال مناسب تر است. با ما در این مطلب از مجله هنرمادر همراه باشید تا با انواع پارچه مانتویی و ویژگی های آن ها آشنا شوید.

بهترین پارچه برای مانتو تابستانه چیست؟

دوخت مانتوهای تابستانه به دلیل استفاده از پارچه های نازک تر، می تواند ساده تر باشد. تنها قدم مهمی که باید پیش از شروع به کار بردارید، انتخاب درست از میان دنیای پارچه های متنوع و رنگی است. مانتوهای تابستانی معمولا سبک و راحت هستند. بنابراین باید پارچه هایی را انتخاب کنید که برای مدل های گشاد و خنک مناسب باشند. با تعدادی از پارچه های مناسب مانتو در گرم ترین فصل سال آشنا شوید.

پارچه نخ پنبه، یک انتخاب ایده آل برای مانتوی تابستانی

حتی اگر برای یادگیری دوخت مانتو به آموزشگاه خیاطی مراجعه کنید، اولین پیشنهاد آن ها برای دوخت یک مانتو خنک، پارچه هایی با الیاف طبیعی است. چراکه سبک ترین پارچه برای فصل تابستان، نخ پنبه است. تار و پود این پارچه خنک تابستانی بسیار ظریف است و به همین دلیل هم دوخت ساده تری دارد.

اگرچه پارچه های الیاف طبیعی بافتی نازک دارند، اما مقاوم هستند و به سادگی و سرعت از بین نمی روند. تنها نکته قابل توجه این است که قبل از دوخت، یک بار پارچه را شستشو دهید تا بعد از دوخت مشکلی به وجود نیاید. چراکه پارچه های نخ پنبه آب رفت دارند.

پارچه نخ پنبه مناسب مانتو تابستانی

پارچه لینن، پارچه خنک و بدون چروک برای مانتو اسپرت

یکی از بهترین پارچه ها برای مانتوهای خنک و سبک تابستانی، پارچه لینن است. این پارچه ها که حتی بسیاری از خیاطان حرفه ای آن را به نام اشتباه لنین می شناسند، چند سالی است که برای دوخت مانتو مورد استقبال قرار گرفته است. بافت این پارچه زیاد متراکم نیست؛ به همین دلیل هوا به راحتی از آن عبور می کند.

عبور و مرور هوا این پارچه را به یک گزینه مناسب برای فصل گرما تبدیل کرده است. یکی دیگر از مزایای این پارچه این است که به سادگی چروک نمی شود. به همین دلیل می توان مانتوهایی از جنس لینن را برای پوشش روزمره مناسب دانست. اگر در ابتدای راه یادگیری خیاطی هستید، می توانید از این جنس پارچه در آموزش نازک دوزی استفاده کنید.

پارچه لنین برای دوخت مانتو

پارچه ریون، پارچه ای برای بهترین مدل های مانتو جلوباز

اگرچه پارچه ریون کمی کشی است، اما این ویژگی باعث نمی شود برای دوخت یک مانتو خنک و یبک به آن فکر نکنید. ریون یکی از راحت ترین جنس های پارچه است. بافت این پارچه متراکم تر از نخ پنبه است، اما به دلیل وزن بسیار سبک برای مانتوهای فصل گرما کاربرد زیادی دارد.

جنس متفاوت ریون باعث می شود تا بعد از دوخت، مانتو حالت ریزش داشته باشد. این ویژگی کنار رنگ های شاد و پاستیلی می تواند ترکیب جذابی برای یک مانتوی جلو باز و نیمه اسپرت یا یک مانتو مجلسی خوش فرم، شیک و همه پسند برای مهمانی در فصل تابستان باشد.

پارچه کودری یا کدری، پارچه ارزان و کارآمد

یکی از انواع پارچه های نخی با بافت ساده و تار و پود تخت، پارچه کدری است. بیشتر این پارچه ها به صورت طرح دار تولید می شوند و برای دوخت انواع لباس های زنانه مانند پیراهن های ساحلی و بلوزهای تابستانی کاربرد دارند. اما پارچه سبک و راحت کودری می تواند یک پارچه بسیار مناسب برای مانتو شما در فصل گرما با کمترین میزان آبرفت باشد.

با گشت زدن در بازار می توانید طرح هایی ساده تر برای دوخت مانتو انتخاب کنید. کدری به دلیل خوش دوخت بودن، یکی از پارچه های مناسب برای آموزش خیاطی است.

پارچه کودری یا کدری برای لباس تابستانه

انتخاب بهترین پارچه برای مانتو اداری

برای دوخت مانتو اداری باید دقت کنید که پارچه انتخابی شما کاملا هم شکل با فرم سازمان است. مانتوهای اداری معمولا با پارچه هایی سبک دوخته می شود و دلیلش این است که افراد ناچارند بخش زیادی از روز را با این مانتوها سپری کنند. بنابراین انتخاب یک جنس راحت و سبک برای پارچه های مانتو اداری مهم ترین قدم است.

از طرفی پارچه مانتو اداری باید کمی رسمی تر از پارچه های نخی معمولی باشد تا وجهه سازمانی بودن را به درستی نشان دهد. بهترین پارچه ها برای مانتو اداری، پارچه های فیونا و فاستونی هستند. این پارچه ها علاوه بر اینکه بافت نرمی دارند، خوش فرم هستند و می توانند نمایی شیک به مانتو اداری بدهند. از پارچه فاستونی برای دوخت انواع شلوار هم استفاده می شود.

بسیاری از خیاطان از پارچه های ترگال هم برای دوخت مانتو اداری استفاده می کنند. ترگال پارچه ای لطیف با رنگ ثابت است و کمتر چروک می شود.

پارچه فاستونی مناسب مانتو اداری

پارچه برای مانتو مجلسی، به انواع پارچه های کرپ را در نظر بگیرید

برای دوخت مانتو مجلسی کار سختی پیش رو ندارید. فقط لازم است بدانید که می خواهید تا چه اندازه رسمی باشید. گاهی مانتوهای مجلسی می توانند با مدل های اسپرت ترکیب شوند و استایل متفاوتی را برای مانتو شما ایجاد کنند.

دوخت مانتو مجلسی معمولا با استفاده از انواع پارچه کرپ مانند کرپ حریر، کرپ باربی یا کرپ مازراتی است. تفاوت این کرپ ها با هم در تراکم بافت آن ها است؛ اما همه آن ها نمایی زیبا و مطابق مد روز به مانتو مجلسی خواهند داد.

پارچه های ژاکارد هم می توانند انتخاب مناسبی برای دوخت مانتو مجلسی باشند.

انواع کرپ برای مانتو را بشناسید

استفاده از ابزار و لوازم اولیه مناسب بدون یادگرفتن فوت و فن های خیاطی نتیجه کاملی دربرندارد. ما در آموزشگاه هنرمادر شما را از ابتدای مسیر تا تبدیل شدن به یک خیاط حرفه ای همراهی می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات دوره های خیاطی، با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.