یکی از مهم‌ترین بخش‌های دوخت لباس، تزیین و زیباسازی آن به وسیله لوازم اضافی است. در حقیقت برای اینکه لباس‌ها جلوه بیشتری داشته باشند، باید از اکسسوری‌هایی متنوع در دوخت لباس استفاده کرد. این اکسسوری‌ها را خرج کار لباس می‌نامند. خرج کارها انواع مختلفی دارند و برای هر مدل متفاوت از لباس می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند. اگر با این اکسسوری‌های جذاب و زیبا آشنایی ندارید این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب به طور کامل به شما خواهیم گفت که خرج کارها چه تاثیری بر نمای لباس می‌گذارند و چگونه باید خرج کار متناسب با لباس را انتخاب کرد؟

خرج کار؛ اکسسوری خیاطی که نمای لباس را دگرگون می‌کند

حتما تا به حال تزییناتی را روی انواع لباس به ویژه مانتوها یا لباس‌های مجلسی دیده‌اید. تزییناتی که دوخت جداگانه‌ای دارند و از جنس اصلی پارچه لباس مورد نظر نیستند. این تزیینات و اکسسوری‌های خیاطی را خرج کار لباس می‌نامند. خرج کارها در حقیقت بخش‌های اضافه‌ای هستند که برای زیبایی بیشتر روی لباس دوخته می‌شوند. تنها نکته‌ای که باید برای استفاده از این تزیینات به آن توجه کنید، انتخاب نوع متناسب با پارچه و لباس و البته انتخاب محل مناسب دوخت آن‌ها روی لباس است.

مرحله دوخت خرج کار ممکن است در ابتدای آموزش خیاطی کمی سخت به نظر برسد و ریزه‌کاری‌هایی داشته باشد. اما بعد از یادگیری آن متوجه خواهید شد که استفاده از این اکسسوری‌های متفاوت ارزش زیادی دارند. چرا که جلوه و رنگ و لعاب لباس به طور کلی با کمک آن‌ها تغییر می‌کند و حتی گاهی تنها با دوخت یک خرج کار خاص می‌توانید یک لباس با پارچه و دوخت ساده را به یکی از سبک‌های خاص و رنگارنگ تبدیل کنید.

آشنایی با بهترین خرج کار

انواع خرج کار؛ آشنایی با همه مدل‌های اکسسوری خیاطی

بسیاری از افرادی که آشنایی اندکی با خیاطی دارند، تنها نوارهای توری و بعضی از پارچه‌ها را به عنوان خرج کار می‌شناسند. در حالیکه خرج کارها انواع مختلفی دارند و برای اهداف متفاوتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. دوخت اغلب این اکسسوری‌ها ساده است و تنها با یادگیری ترفندهای دوره نازک دوزی می‌توانید به سادگی یک لباس ساده را به یک لباس با نمای زیبا و متفاوت تبدیل کنید. با انواع این خرج کارها آشنا شوید:

خرج کار معرفی برند؛ بهترین راه برای معرفی مزون

یکی از انواع خرج کار که البته رایج‌ترین نمونه آن نیز به شمار می‌رود، تکه‌های کوچک پارچه با حک نام برند است. حتی اگر به ساده‌ترین لباس‌های خود با دقت نگاه کنید متوجه می‌شوید که پشت یقه یا در درز کنار لباس یک پارچه چند سانتی متری دارند که روی آن نام برند و گاهی نمادهای نگه داری لباس نیز حک شده است. این نوع از خرج کارها جنبه تزیینی ندارند و فقط برای ماندگاری نام برند تولیدکننده یا خیاط روی لباس‌ها دوخته می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید از ابتدای کار حرفه‌ای و لوکس باشید، برای نام برند خود این خرج کارها را سفارش دهید و داخل لباس بدوزید.

مارک لباس یکی از اکسسوری های خیاطی

انواع تور و گیپور؛ بهترین خرج کار برای لباس مجلسی

یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع خرج کار نوارهای توری، گیپور و دانتل هستند. این نوارهای متنوع با گل‌های برجسته و اشکال لوکس و زیبا می‌توانند جلوه لباس را چندین برابر کنند. از این سبک اکسسوری‌ها بیشتر برای زیباسازی لباس مجلسی استفاده می‌کنند.

استفاده از تور برای خرج کار

البته منظور از لباس مجلسی تنها لباس شب و پیراهن نیست. گاهی برای دوخت مانتوهای کتی مجلسی و شومیزهای متنوع نیز می‌توان از این نوارهای خوش طرح و زیبا نیز استفاده کرد. بنابراین اگر به تازگی دوره مانتو دوزی را شروع کرده‌اید، از مربی خود بخواهید که بهترین نوع خرج کار توری یا دانتل را متناسب با جنس پارچه و مدل مانتو به شما پیشنهاد کند.

دانتل برای خرج کار

نوارهای پارچه‌ای؛ جذابیتی پر رنگ و نقش

پارچه‌هایی با طرح و نقش‌های رنگارنگ و یا آن دسته از پارچه‌ها که با هنرهایی مانند سوزن وزی و آینه دوزی تزیین شده‌اند نیز می‌توانند یک خرج کار شیک و زیبا برای انواع لباس و پیراهن باشند.

علاوه بر این پیشنهاد می‌کنیم اگر تکه پارچه‌های مجلسی با طرح و رنگ خاص از دوخت‌های قبلی برای شما باقی مانده، آن‌ها را دور نیندازید تا بعدها در دیگر لباس‌ها به عنوان خرج کار سر آستین، دور یقه یا حاشیه لباس از آن‌ها استفاده کنید. به این ترتیب هم هزینه زیادی نکردید و هم یک خرج کار متنوع برای لباس خود خواهید داشت. این نوع از خرج کارها برای مانتوها و پیراهن‌هایی با سبک اسپرت و سنتی کاربرد بیشتری دارند.

خرج کار لباس اسپرت

استفاده از تکه‌های پارچه به ویژه هنگام شروع یادگیری در آموزشگاه خیاطی باعث می‌شود که نحوه دوخت و روش چینش خرج کار را تمرین کنید و در دیگر لباس‌ها با تسلط بیشتر آن را به اجرا درآورید.

نوار پارچه ای برای تزیین لباس

قطعات تزیینی؛ دوخت اکسسوری‌های برجسته و پر زرق و برق روی لباس

بخشی از اکسسوری‌های خیاطی که لبته جذابترین آن‌ها نیز به مار می‌آیند، قطعات تزیینی از جنس‌های مختلف هستند. برای مثال تکه‌های گلدوزی شده، انواع مروارید دوزی، گل‌های برجسته و هر قطعه زیبا و جلوه‌گری که می‌تواند زیبایی خاص به لباس ببخشد در شمار این خرج کارها هستند.

خرج کار لباس مجلسی

این نوع از خرج کار برای لباس‌های شب، مانتوهای مجلسی و لباس‌های خاص و اسپرت به کار می‌روند. همچنین می‌توان از آن‌ها برای پوشاندن بعضی از ایرادات لباس نیز استفاده کرد.

قطعات تزیینی برای خرج کار

دوخت خرج کار چه تاثیری در لباس دارد؟

علاوه بر اینکه با دوختن خرج کارهای متناسب می‌توانید جلوه لباس را چند برابر کنید، وجود این سبک از اکسسوری‌ها نشان می‌دهد که وقت و زمان کافی برای توید یک لباس به خرج داده‌اید. از طرفی چون این خرج کارها اغلب با دست دوخته می‌شوند، ارزش هنری و البته بسیار بالایی دارند و مشتریان به این مدل از لباس‌ها توجه ویژه‌ای می‌کنند.

همچنین با انتخاب بک خرج کار متناسب با مدل لباس و جنس پارچه، می‌توانید به روزترین سبک‌های لباس در دنیا را تولید کنید.

به دلیل این ارزش و اعتباری که دوخت تزیینات به لباس‌ها می‌بخشند، استفاده از آن‌ها به ویژ در لباس‌های مجلسی و رسمی می‌تواند امتیاز زیادی داشته باشد.

رروش انتخاب خرج کار

آموزش اصولی همه نکات دوخت و هرچه باید از انواع دوخت بدانید

همانطور که گفتیم دوخت این خرج کارها با دست انجام می‌شود. به همین دلیل برای اینکه نتیجه مطابق با دلخواه شما و استانداردهای خیاطی باشد، باید از ابتدا یک آموزش حرفه‌ای در این مسیر ببینید. ما در آموزشگاه خیاطی هنر مادر با انواع دوره آموزش خیاطی در کنار شما هستیم. با گذراندن این دوره‌ها علاوه بر یادگیری مهارت خیاطی حرفه‌ای، مدرک فنی و حرف‌ای دریافت می‌کنید و می‌توانید کسب درآمد داشته باشید. برای اطلاع از دوره‌ها و کسب اطلاعات با شماره 22206719-021 تماس بگیرید.