خیاطان حرفه ای یک شبه و بدون آزمون خطا به این سطح از هنر و مهارت دست پیدا نکرده اند. هر موفقیت و هنری، حاصل اشتباهات کوچک و بزرگ است که درسی را همراه خود داشته است. اگر به تازگی خیاطی را شروع کرده باشید، حتما از اتفاقاتی مثل خراب شدن پارچه به دلیل دوخت نامناسب یا رسم یک الگوی پر از ایراد می ترسید. اما حقیقت این است که تجربه فقط در گرو درس گرفتن از اشتباهات خود و دیگران است. با این مطلب همراه باشید تا پرتکرارترین اشتباهات در خیاطی و راهکارهای حل آن ها را بشناسید.

1- نحوه اندازه گیری دقیق در خیاطی افسانه است؟

در هر هنر و حرفه ای، اولین قدم مهم ترین قدم است. اگر اولین قدم را اشتباه برداشته باشید، چطور می توانید نتیجه ایده آل خود را ببینید؟ اولین و مهم ترین قدم در خیاطی اندازه گیری صحیح است. این مرحله به دقت و توانایی بالایی نیاز دارد. اگر می خواهید به زودی به یک خیاط حرفه ای تبدیل شوید، این قدم را جدی بگیرید.

در صورتیکه برای یادگیری بهتر، رفتن به آموزشگاه خیاطی را انتخاب کرده اید، از مربی خود بخواهید که ایرادات شما را در نحوه اندازه گیری برطرف کند. یادتان باشد گاهی یک زاویه اشتباه قرارگیری متر، می تواند در دوخت نهایی مشکل ساز باشد. علاوه بر آن نحوه اندازه گیری الگوها و پارچه نیز می تواند به شما یک لباس بی نقص، یا برعکس یک محصول غیرقابل استفاده تحویل دهد.

اندازه گیری دقیق از فوت و فن های خیاطی

2- استفاده از ابزار نامناسب، اشتباه در نکات اولیه خیاطی

ابزار استاندارد مانند صلاح شما در میدان نبرد است. چطور می توانید با یک شمشیر پلاستیکی در جنگ دوام بیاورید؟  خرید ابزارهای خیاطی استاندارد یکی از ساده ترین رازهای پیروزی شما در این میدان حرفه ای خواهد بود. درست که این روزها در هر خانه ای ابزارهایی مانند قیچی پیدا می شود، اما این قیچی معمولی هرگز مناسب کار شما نیست. بنابراین اگر می خواهید یک دنیای حرفه ای برای خود بسازید، از ابزار باکیفیت و مناسب کار حرفه ای استفاده کنید.

3- نداشتن الگو نشانه خلاقیت در خیاطی نیست

یکی از باورهای اشتباهی که میان بعضی از خیاطان وجود دارد، این است که افراد حرفه ای از الگو استفاده نمی کنند. ممکن است شما با تمرین زیاد و دوخت انواع لباس به سطح خوبی از تجربه دست پیدا کنید، اما الگو نداشتن هرگز نمی تواند نشان دهنده حرفه ای بودن شما به عنوان یک خیاط باشد.

بنابراین بهتر است خیاطی را با رعایت اصول و استفاده از الگوهای دقیق انجام دهید. یادتان باشد که شما در حال ساختن یک اثر هنری هستید و این اثر علاوه بر خلاقیت، به دقت در اطلاعات نیز احتیاج دارد.

به نکات ریز کشیدن الگو دقت کنید

الگوهای اشتباه و پر ایراد می تواند شما را هنگام دوخت لباس به دردسر بیندازد. بهتر است کاغذ الگو را روی یک سطح صاف مانند میز یا سرامیک بیندازید و قبل از برش زدن، چندبار اندازه ها را بررسی کنید تا خیالتان از دقیق بودن آن ها راحت باشد. علاوه بر اندازه دقیق، لازم است به انتقال پنس و جایگاه درست ساسون ها در الگو دقت کنید. برای اینکه ریسک اشتباه را پایین بیاورید بهتر است به دقت بدانید که پنس چیست، در الگو چه نقشی دارد و چگونه باید آن را منتقل کرد.

4- عدم تناسب پارچه و کاربری لباس، مانعی برای خیاطی ساده در منزل

هرچه تجربه بیشتری در خیاطی به دست آورید، بهتر و سریع تر می توانید پارچه مناسب برای لباس های مختلف را تشخیص بدهید. علاوه بر آن نوع چرخ خیاطی می تواند در انتخاب نوع پارچه اثرگذار باشد. مثلا انتخاب پارچه جین برای چرخ خیاطی های قدیمی و ساده، انتخاب مناسبی نیست.

اگر انتخاب شما پارچه نخی است، حتما قبل از کشیدن الگو یک بار آن را آبکشی کنید تا مطمئن شوید که آبرفت ندارد. علاوه بر آن بهتر است همیشه تکه هایی از پارچه مورد نظر را داشته باشید تا در صورت ایجاد مشکل از آن ها استفاده کنید.

5- دوخت درزهای نامتقارن، در نبرد با تمیزدوزی در خیاطی

بدترین کاری که هنگام دوختن درزها می توانید انجام دهید، این است که مدام پارچه را برگردانید تا از محل دقیق درز مطمئن شوید. این کار باعث به هم خوردن نظم پارچه و ایجاد فاصله های نامنظم در دوخت می شود. علاوه بر آن برای اینکه لباس شما درز صاف و خوش فرمی داشته باشد، معجزه اتو را فراموش نکنید.

اتوکشی درزها، باعث از بین رفتن فاصله های نامنظم و تثبیت فرم لباس می شود. نحوه صحیح اتوکشی آنقدر اهمیت دارد که به یکی از کاربردی ترین آموزش ها در نازک دوزی تبدیل شده است.

6- استفاده از یک سوزن برای همه دوخت ها

سوزن یک ابزار کوچک در خیاطی است. اما بدون این ابزار برداشتن کوچک ترین قدم ها محال است. سوزن های بی کیفیت علاوه بر اینکه در کار شما وقفه ایجاد می کنند، ممکن است به پارچه آسیب برسانند. یکی از راه های انتخاب سوزن مناسب، دقت به شماره آن ها است. برای مثال سوزن هایی با شماره پایین نازک تر هستند و می توانند برای دوخت پارچه هایی از جنس حریر کاربرد داشته باشند؛ اما سوزن های ضخیم باعث ایجاد پارگی در پارچه حریر می شود.

همچنین برای پارچه هایی مانند جین یا چرم از سوزن مخصوص استفاده کنید تا کیفیت کار شما حفظ شود.

سورن مناسب خیاطی حرفه ای

7- توجه نکردن به صفحه مدرج کشش، فوت و فن های خیاطی را زیرپا نگذارید

تنظیم دقیق صفحه کشش، به حرفه ای یا مبتدی بودن شما در خیاطی وابسته نیست. این مرحله در همه زمان ها به دقت و وقت کافی نیاز دارد. قبل از شروع دوخت بررسی کنید که چه نوع دوخت و با چه اندازه کششی برای لباس شما مناسب است. گاهی دوخت های بیش از حد سفت یا سست می تواند شکلی نامنظم را در پی داشته باشد.

8- انتخاب مدل های پیچیده در آغاز راه خیاطی

سنگ بزرگ برندارید. فراموش نکنید که راه خیاط حرفه ای شدن، چیزی جز آزمون و خطا نیست. بنابراین شروع کار را ساده بگیرید و به خودتان زمان بدهید. انتخاب مدل های پیچیده در آغاز کار خیاطی، باعث می شود فرصت آموزش های ساده و زمینه ای این هنر را نداشته باشید.

9- انجام دادن چند کار در یک زمان، از دست دادن تکنیک های خیاطی ساده

طبیعی ترین واکنشی که ممکن است هنگام ورود به عرصه خیاطی داشته باشید، تنوع طلبی در دوخت است. این وضعیت تا جایی مفید است که شما را سردرگم نکند. پس بهتر است چند هندوانه را با یک دست برندارید! دوخت هم زمان چند لباس متفاوت جذاب به نظر می رشد؛ اما باعث می شود در محاسبات و زمان بندی دچار مشکل شوید.

10- دلسرد شدن از اشتباهات رایج در خیاطی

برای دوخت یک لباس کامل و حرفه ای، قبل از هرچیز باید اعتماد به نفس داشته باشید. بدون اشتباه کردن نمی توانید از یک پارچه معمولی یک شاهکار هنری بسازید. یکی از مشکلاتی که خیاطان تازه کار با آن مواجه هستند، این است که در صورت انجام اشتباه، از ادامه راه پشیمان می شوند.

بهتر است بدانید که آموزش خیاطی یک فرایند پر فراز و نشیب است. شما می توانید در پیچ و خم های آن اشتباه کنید و مهم تر اینکه از اشتباه خود بیاموزید.

نکات ریز خیاطی در منزل

تبدیل شدن به یک خیاط حرفه ای نیاز به پشتکار، زمان و دقت بالایی دارد. این فرایند زمانی سرعت پیدا می کند که از کمک متخصصان و مربیان این حوزه استفاده کنید. آموزشگاه هنرمادر با آموزش های کامل و حرفه ای، در این راه لذت بخش، همراه شما است.