صنعت مد و فشن یکی از جذاب ترین و پردرآمد ترین صنایع در جهان است. مد و فشن در طول سالیان دراز دستخوش تغییراتی بوده که صرفا مربوط به تغییر مد و ترند ها نیست. آمدن فست فشن در دنیای مد یکی از همین تغییرات عظیم بود که به مرور تبدیل به یک سبک زندیگ شد. فست فشن ها ارتباط مستقیم با مصرف گرایی دارند. امروز قرار است در بخش مد و فشن هنرمادر یاد بگیریم که فست فشن چیست، چه برند هایی در حوزه فست فشن فعالیت می کنند و با مزایا و معایب آن آشنا شویم. پس در ادامه این مقاله جذاب همراه آموزشگاه خیاطی هنر مادر باشید.

فست فشن یا همان مد سریع چه ویژگی هایی دارد؟

شاید بتوان گفت که شروع فست فشن با پیدایش برند های گروه ایندیتکس بود. برند های اسپانیایی که توسط هولدینگ فردی به نام اورتگا وارد بازار مد شد. در واقع فست فشن ها برند های ارزان قیمتی در اروپا بودند که طراحی هایشان بر طبق مد روز بود و همه افراد می توانستند از آن استفاده کنند. فشت فشن همان لباس های تولید انبوه است که می تواند برای همه افراد جامعه استایلی بر پایه مد روز بسازد. فست فشن ها خیلی سریع در سرتاسر دنیا گسترش یافتند و امروزه در بیشتر کشور ها نمایندگی فروش دارند.

مضرات فست فشن چیست

چه برند هایی جزو فست فشن هستند؟

معمولا بیر از برند های لوکسی نظیر لویی ویتون، شنل، دیور، گوچی، دولچه اند گابانا و برند های این چنینی بقیه برندهایی که زیاد به چشم می بینیم جزو فست فشن محسوب می شوند. برخی از این برند ها مانند زارا نسبت به برند های دیگر گران تر هستند. برخی دیگر با توجه به قیمت مناسب و محبوبیتی که دارند از کیفیت بالایی برخوردارند مانند برند اچ اند ام. در ادامه لیستی از معروف ترین برند های فست فشن را برایتان آورده ایم.

چه برند هایی شامل فست فشن می شوند
  • منگو (Mango)
  • فور اور ۲۱ (Forever 21)
  • نیو لوک (New Look)
  • اچ اند ام (H&M)
  • زارا(Zara)
  • اسپریت (Esprit)
  • پول اند بیر (Pull & Bear)
  • کوتون (Koton)
  • برشکا (Bershka)
  • گپ (Gap)

و…

برند های فست فشن در اروپا و آمریکا جزو برندهای ارزان قیمت هستند اما با توجه به نرخ تبدیل ارز ممکن است همین قیمت ها برای ما مقرون به صرفه نباشد. پیشنهاد ما به بیشتر افرادی که در آموزشگاه خیاطی شرکت می کنند این است با الگو گرفتن از ترند های فست فشن به راحتی برای خودشان لباس های جذاب با هزینه کم بدوزند.

زارا محبوب ترین برند فست فشن

مزیت های فست فشن چیست؟

فست فشن ها علاوه بر تنوع زیاد و جذابیت هایی که دارند از یک مزیت عمده برخوردارند. و آن هم این است که بیشتر افراد جامعه می توانند با پرداخت هزینه کمتر از همان مد یا ترندی استفاده کنند که در برندهای لوکس وجود دارد. سرعت طراحی و تولید فست فشن در دنیا به اندازه ای زیاد است حتی گاهی چندین ترند میان فصلی ارائه می دهند.

همه ما از بعضی ترند های متفاوت و جالب خوشمان می آید اما می دانیم مهمان 1 یا 2 بار استفاده ما هستند و حاضر نیستیم پول زیادی بابت داشتن آن ها بپردازیم. یکی دیگر از ویژگی های مد سریع این است که شما می توانید بدون پرداخت هزینه گزاف از مد های جالب و زودگر بهره ببرید و بعد به راحتی آن را کنار بگذارید.

تأثیر مد سریع یا فست فشن روی رفتار مصرف کننده

نباید از حق بگذریم که همین تنوع بالا و مد های سریعی که یکی پس از دیگری می آیند سلیقه و سبک زندگی همه ما را تحت تاثیر خود قرار می دهد. یک زمان چشم باز می کنیم و می بینیم کمد لباس هایمان پر شده از محصولاتی که نهایت 2 بار آز آن ها استفاده کرده ایم و با آمدن هر مد جدید توسط فست فشن ها یک کالای دیگر به کمد اضافه کرده ایم. طبیعی است که اگر خودمان را در سیل حرکت مد سریع بیاندازیم دچار مصرف گرایی و به مرور زمان اختلال شاپوهولیک (اعتیاد به خرید) می شویم.

برند های فست فشن کدامند

درواقع یکی از اهداف مد سریع ایجاد نیاز کاذب در مصرف کننده است. از این رو یکی از چیز هایی که هنرجویان در دوره های کاربردی آموزشگاه هنرمادر می آموزند این است که کاربردی ترین طراحی با توجه به اندام خود فرد دوخته شود. استفاده از طراحی های کاربردی در دوره مانتودوزی یا لباس های اینفینیتی به خوبی قابل لمس بوده و لباس هایی آموزش داده می شود که با هر استایلی قابل پوشیدن باشند.

اعتراض هوادارن محیط زیست به فست فشن

شاید مد سریع در ظاهر منفعت های زیادی داشته باشد اما ضرر های جبران ناپذیری هم به همراه دارد. از آنجایی که مدت زمان چرخه مد و ترند ها در میان برند های فست فشن بسیار کوتاه است، شاهد حضور  لباس های بیشتری در طبیعیت برای بازیافت هستیم. حضور کالاهای انبوه دنیای مد در محیط می تواند خطراتی از جمله موارد زیر را به همراه داشته باشد.

  • استفاده از پارچه های ارزان قیمت مانند پلی استر که یکی از مشتقات سوخت های فسیلی است، گرم شدن زمین می شود. این الیاف ماند پلاستیک ها تجزیه ناپذیرند و سال های زیادی در طبیعت باقی می مانند.
  • استفاده از رنگ های ارزان و شیمیایی سمی باعث شده است که صنعت فست فشن بعد از صنعت کشاورزی یکی از صنایع آلوده کننده آب های پاک به حساب بیاید.
  • استثمار کارگران در کشورهای فقیر و توسعه ‌نیافته از دیگر موارد منفی و عواقب وجود مد سریع در دنیای امروز است. کارگران با دست مزد های بسیار پایینی که در این صنعت فعالیت می کنند یکی از دلایل ارزان قیمت بودن محصولات هستند.
  • مزایای فست فشن با همان مد سریع

 

کمپین های حامی محیط زیست و حیوانات توانسته اند به خوبی تاثیرات مثبتی در روند مد بگذارند. نتایج این فعالیت ها به خوبی در روند کار طراحان بزرگ دنیای مد و  مباحث آموزش طراحی لباس نمود پیدا کرده اند. به عنوان مثال در سال های اخیر شاهد حضور برند های معروفی از جمله شنل و ویکتوریا بکهام در کمپین “تحریم استفاده از پوست طبیعی حیوانات” بوده ایم.

مسئولیت ما در چرخه فست فشن

بهترین کار این است که با کنترل و مدیریت خود بتوانیم تا جای ممکن استفاده از فست فشن ها را به حداقل میزان ممکن برسانیم. با شرکت در کلاس های آموزش خیاطی و انتخاب چند محصول کاربردی می توانیم متنوع ترین استایل ها را برای خود بسازیم. هر کدام از ما در مزایا و معایب دنیای مد به نوبه خود مسئول هستیم.