خیاطی حرفه ای ریزه کاری های بسیاری دارد. رعایت این نکات ریزبینانه به تخصص و تجربه هر فرد در این حرفه بستگی دارد. شما می توانید در مدت کوتاهی خیاطی را یاد بگیرید، اما بدون رعایت جزئیات دوخت و دوز هرگز به یک خیاط محبوب و حرفه ای تبدیل نخواهید شد. به همین دلیل است که افراد متخصص در این حرفه، بیشتر از هر چیز به تمیز دوزی در خیاطی تاکید می کنند. در این مطلب از هنرمادر همراه ما باشید تا شما را با این ترفندهای ساده اما کاربردی آشنا کنیم.

1- توجه به اندازه گیری در خیاطی، در قدم اول وسواس به خرج دهید

اغلب افراد تصور می کنند که فرایند تمیز دوزی بعد از برش پارچه و شروع به دوخت انجام می شود. اما در حقیقت شروع تمیز دوزی هنگام اندازه گیری با متر است. بدون داشتن اندازه های دقیق، الگوی مناسب و برش های منظم، هرگز نمی توان لباسی بدون عیب و منظم داشت. اهمیت اندازه گیری در خیاطی آنقدر زیاد است که حتی در یک آموزشگاه خیاطی هم بیشترین زمان و سختگیری برای آموزش این مرحله صرف می شود.

یکی دیگر از فرایندهایی که می تواند از شما یک خیاط دقیق و حرفه ای بسازد و زمینه ساز تمیز دوزی در دشوارترین الگوها برای شما باشد، عبور موفقیت آمیز از مرحله نازک دوزی است. این مرحله یکی از آموزش های پایه ای خیاطی است که تاثیر مستقیمی بر آینده کاری شما دارد.

رسم الگوی حرفه ای در خیاطی

2- استفاده از بهترین لوازم خیاطی، تمیز دوزی با سلاح استاندارد

حذف اشتباهات کوچک در همه زمینه های زندگی می تواند از یک اشتباه بزرگ جلوگیری کند. خیاطی هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر از ابتدای کار، مسائل و چالش های کوچک را به درستی حل کنید، در مراحل پیچیده به کلاف سردرگم بر نمی خورید. یکی از مسائل به ظاهر کوچکی که تاثیر مستقیم در فرایند تمیز دوزی دارد، استفاده از ابزار مناسب است.

به یاد داشته باشید که اگر می خواهید شما را به عنوان یک خیاط حرفه ای بشناسند، باید ابزار حرفه ای هم داشته باشید. قیچی های کند، سوزن هایی با سایز نامناسب و پارچه های بی کیفیت می توانند در نهایت کیفیت کار شما را تحت تاثیر قرار دهند. اینجاست که هر چقدر هم در مرحله دوخت تلاش کنید، نتیجه مطابق دلخواه شما نخواهد بود.

استفاده از لوازم خیاطی حرفه ای در تمیزدوزی

3- نحوه دوخت درزها در لباس را حرفه ای بیاموزید

اگر در حال یادگیری خیاطی باشید، نحوه دوخت درزها اولین نکته ای است که مربی خیاطی در لباس شما بررسی می کند. تمیز دوزی و پس دوزی درزها، نشان دهنده سلیقه و علاقه شما به خیاطی است و می تواند شما را به یک خیاط حرفه ای تبدیل کند.

علاوه بر آن، گان کشی و دوخت نوارهای اریب یکی از مهم ترین درس های خیاطی است که به ویژه در آموزش مانتو دوزی به هنرجویان تاکید می شود. رعایت این نکات در دوخت درزها در نهایت باعث می شود لباس، منظم و حرفه ای به چشم بیاید.

4- توجه به نمای داخلی لباس، از ترفندهای خیاطی حرفه ای

گاهی ظاهر لباس دوخته شده قابل قبول و متناسب با سلیقه مشتری است، با این حال نمای داخلی لباس شلخته، آسترکشی نشده و بدون کاور مناسب درزها است. فراموش نکنید که همانقدر که نمای ظاهری لباس برای مشتریان جذابیت دارد، تمیزدوزی در نمای داخلی نیز برایشان مهم است. چرا که برای محصول نهایی وجهی به شما پرداخت کرده اند و انتظار خدمتی بی کم و کاست را دارند.

حتی اگر طراحی لباس، منحصر به فرد و فوق العاده باشد، توجه نکردن به نمای به هم ریخته داخل آن، شما را به عنوان یک خیاط شلخته معرفی می کند. خیاطی که با وجود تخصص، به ظاهر لباس و رضایت کامل مشتری بی توجه است.

5- آشنایی با انواع لایی مناسب برای پارچه ها، برگ برنده شما در تمیزدوزی

تمیز دوزی و شکل نهایی لباس آنقدر اهمیت دارد که در طول زمان برای حل بسیاری از مشکلات مانند خوش فرم ایستادن پارچه، ابزار کمکی برای خیاطی به بازار آمده است. لایی های پارچه یکی از مهم ترین لوازمی هستند که می توانند ناجی شما باشند. لایی ها انوع مختلف دارند و در ایجاد قوام پارچه و در نهایت شکل زیبا در لباس، نقش بزرگی ایفا می کنند.

تنها نکته ای که در استفاده از لایی ها باید به آن توجه کنید، شناخت پارچه مناسب آن هاست. از لایی معمولا برای فرم دهی به سرآستین ها، جای دکمه و یقه استفاده می کنند.

تسلط به کار به چرخ خیاطی به شما در تمیزدوزی کمک می کند

6- دقت به نحوه اتوکاری در خیاطی، راز موفقیت یک خیاط حرفه ای

بسیاری از مبتدی های خیاطی، در اتوکشی سهل انگاری می کنند. اما بگذارید به شما بگوییم که اگر اتوکشی درزهای دوخته شده و در نهایت لباس را نادیده گرفته اید، یعنی حتی یک قدم هم در مسیر حرفه ای شدن پیش نرفته اید. حتی در آموزش خیاطی نیز مرحله اتوکشی درزها، یکی از مراحل مهم و مورد تاکید مربیان برای تمیز دوزی است.

برای اتوکشی درزها باید از یک اتوی بخار و یک اتوی سرد برای پرس استفاده کنید. نحوه صحیح اتوکشی، روح تازه ای به لباس شما می بخشد و نمای آن را بیش از آنچه فکر کنید، تغییر خواهد داد.

7- خلاقیت در دوخت لباس، پیدا کردن صندوق گنج در خیاطی

یکی از مهم ترین راه هایی که لباس شما را به یک لباس تمیز و منحصر به فرد تبدیل می کند، استفاده صحیح از امکانات است. هماهنگی رنگ ها، تناسب دکمه با سبک لباس، استفاده از زیپ های مخفی، استفاده درست از تزئینات و خرج کارها و در نهایت طراحی منحصر به فرد می تواند محصول شما را با دیگر لباس ها متمایز کند.

هنگامی که تمیز دوزی به یک عادت همیشگی برای شما تبدیل شود، درهای خلاقیت و تمایز روی شما باز خواهد شد.

خلاقیت در خیاطی نقطه برتری شما در خیاطی حرفه ای

اگر تا امروز تمیز دوزی در خیاطی را جدی نگرفتید، می توانید از این پس با رعایت آنف راه جدیدی را در حرفه خیاطی برای خود باز کنید. ما در آموزشگاه هنرمادر در هر نقطه از آموزش و مسیر خیاطی همراه شما هستیم. برای اطلاع از دوره های آموزشی به سایت مراجعه کنید یا با شماره 22206719-021 تماس بگیرید.