کار کردن با چرخ‌های خیاطی به علت وجود انواع و نمونه‌های مختلف، نیازی به دقت و مطالعه‌ی زیادی دارد. چرخ‌های خیاطی تنوع زیادی دارند، ولی به طور کلی می‌توان آنها را به دو دسته چرخ‌های خانگی و صنعتی تقسیم کرد.

الف- چرخ‌های خیاطی خانگی

 

چرخ دستی

چرخ‌های دستی قدیمی‌ترین نمونه‌ی مدل ماشین دوخت است. چرخ کردن با چرخ دستی سرعت عمل را کمتر و نحوه‌ی اجرای دوخت را مشکل‌تر می کند؛ زیرا دست راست دسته‌ی چرخ را می‌گرداند‌ و تنها با دست چپ می‌توان کار کرد.

چرخ دستی

چرخ‌های همه کاره خانگی

این نوع چرخ‌ها توانایی انجام چندین کار را دارند. با این چرخ‌ها می‌توان کارهای چون گلدوزی، پاکدوزی، جادکمه، دوخت‌های تزئینی و … را انجام داد.

چرخ‌های همه کاره خانگی

ب- چرخ‌های خیاطی صنعتی

چرخ راسته دوز( صنعتی )

این نوع چرخ‌ها راسته دوزند ( معمولا یک نوع کار را انجام می دهند ) و درای سرعت بسیار بالایی ( گاه تا 5000 بخیه در یک دقیقه ) هستند. این نوع چرخ، معملا دوخت را سر قائمی می‌زند، « رو و زیر» را قیچی می‌کند و سوزن را در حالت بالا به ایست وا می‌دارد. لگن زیر این نوع چرخ‌ها باید همیشه پر از روغن باشد.

چرخ راسته دوز( صنعتی )

چرخ مادگی دوز

این ماشین مخصوص دوختن جا دکمه برای کت، شلوار، پالتو و انواع لباس است. این چرخ کلیه عملیات دوخت وبرش جادکمه را به طور اتوماتیک انجام می‌دهد. بت تعویض ابزار مخصوص چرخ، می توانید هر نوع جادکمه را با آن بدوزید.

چرخ مادگی دوز

چرخ سردوزی یا پاکدوزی ( اورلاک )

این چرخ‌ها را در فارسی اصطلاحا زیگزاگ دوز و به لاتین اورلاک می نامند. این ماشین مخصوص پاکدروزی‌های لبه‌ی کار است. این چرخ امروزه در انواع مختلف  در بازار موجود است. یک نوع آن مخصوص تولید انبوه و به نام اورلاک‌های صنعتی معروف است. اورلاک‌های تریکودوزی و اورلاک خانگی نیز کاربرد زیادی دارد. این نوع چرخ‌ها همراه پاکدوزی، لبه‌ی اضافه‌ی پارچه را نیز می‌چینند. معمولا با تعداد 3 نخ به بالا کار می‌کنند. بعضی از آنها همراه پاکدوزی، دوخت ساده ( بخیه دوزی ) را نیز انجام می‌دهند.

چرخ سردوزی یا پاکدوزی ( اورلاک )

هنگام کار کردن با اورلاک برای بریدن نخ باید از قیچی استفاده کنید و هیچ‌گاه نخ را نکشید؛ زیرا نخ داخل چرخ پاره می‌شود و نخ کردن مجدد چرخ وقت‌گیر است.

در موقع کار کردن مراقب باشید قسمت های اصلی لباس ( به جز اضافه درزها ) زیر تیغ چرخ نرود.